Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
August 29, 2016, 00:22:42

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3943 Posts in 499 Topics by 191 Members
Latest Member: nekudemus
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Tolkien og hans forfatterskab  |  J.R.R. Tolkien og familie  |  Tolkiens forhold til træer og skove « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Tolkiens forhold til træer og skove  (Read 35 times)
Wandering Noldo
Bruger

Tolkiens forhold til træer og skove
« on: July 19, 2016, 22:37:00 »

Hej,

En af de ting jeg har bemærket de mange gange jeg har læst Ringenes Herre er hvor meget vægt Tolkien lægger på beskrivelsen af skove (og træer).

Jeg bemærkede det første gang da jeg læste RH som dreng for mange, mange år siden og blev fascineret af hans beskrivelse af Den gamle Skov. Men der er selvfølgelig også Dunkelskov, Lorien og Fangorn.

Sidenhen er jeg blevet opmærksom på denne passage fra kapitlet hvor Ringens Broderskab ankommer til Lorien:
“Da Frodo var ved at gøre sig klar til at følge efter ham, lagde han hånden på træet ved siden af stigen; aldrig før havde han så brat og så skarpt kunnet fornemme træets bark og livet under det. Han følte en glæde ved træ og ved at røre ved det, hverken som den glæde en forstmand føler, eller som den en tømrer føler. Det var glæden over selve det levende træ.”

Jeg tænker Tolkien ikke ville have skrevet sådan hvis han ikke selv var fascineret af og glad for træer.
Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: