Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
October 23, 2014, 05:46:51

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3894 Posts in 452 Topics by 180 Members
Latest Member: Tifanfaya
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Tolkien og hans forfatterskab  |  Quiz-forum (Moderator: Tass)  |  De Ærværdige Debatters Sale - November/december-runde « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: De Ærværdige Debatters Sale - November/december-runde  (Read 4369 times)
Aiwendil
Rådsmedlem
Bruger

We put the laughter in manslaughter...

De Ærværdige Debatters Sale - November/december-runde
« on: November 01, 2005, 21:40:50 »

*Aiwendil træder ind i salen, hvor holdene er bænket på hver sin side af gangen. Han træder op på podiet og indtager sin høje dommerstol med en myndig og værdig mine*

Vær hilset, ædle debattører!

Jeg, Aiwendil, vil være Jeres dommer i denne debat.

-----

Her er en kort gennemgang af reglerne:

Hver deltager har 2 indlæg til rådighed i første omgang. Disse må dog ikke komme i træk, følgelig må et hold ikke komme med to indlæg i træk.
Når alle holdmedlemmer fra begge hold har skrevet 2 gange, eller efter eget udsagn ikke har mere at sige, gives debatten fri til afrunding. Dette betyder at hvert hold må skrive op til 3 indlæg mere – dog stadig ikke 2 indlæg fra samme hold i træk.
Når holdene erklærer sig færdige, eller har brugt deres totale mængde indlæg, vil dommeren nøje læse alle indlæg igennem, og tildele fra 0 til 100 point til hvert af holdene. Holdet med flest point vinder.

Hvad dommeren kigger på, omkring indlæg:
Nøjagtighed i citater, klarhed og forståelighed ved kommentarer til citater, generelt tilgængeligt sprog, overbevisende argumenter, samarbejde på holdet (rød tråd i jeres argumenter), tilbagevisninger.

Omkring tilbagevisninger:
Hvis modstanderen kommer med et udsagn eller en pointe, og I ikke tilbageviser eller modargumenterer den, vil jeg konkludere, at I accepterer pointen. Dette vil tælle negativt i pointeberegningen. Gør derfor jer selv en tjeneste, og tilbagevis argumenter hvis I kan. Men gør dette grundigt, da halvhjertede eller forfejlede forsøg herpå ligeledes kan blive tælle negativt ved pointberegning. I kan godt undlade at kommentere på modstanderens udsagn, hvis I ikke har et ordentligt modargument.

Hvert hold er velkomne til i hemmelighed at aftale strategier, afprøve argumenters holdbarhed internt og en vis forsinkelse i opstarten af debatrunden vil derfor skulle påregnes.

Generelle regler omkring indlæg:
1) Ikke nogen former for personlig snak eller skænderi. Hold jer til pointen og debatten. Snak om gårsdagens fest i en anden tråd!
2) Det er tilladt at heppe, men lad det ikke gå over gevind. Og undlad at kommentere på et debatindlægs indhold, medmindre du selv deltager i debatten med det pågældende indlæg.
3) Vær generelt høflig over for dommeren og de andre deltagere, og især når du tilbageviser et argument.
4) Hvis der er nogle tvivlsspørgsmål/mulige misforståelser så skriv disse i introduktionstråden til debatsalene! Ikke i selve debatten.
5) Lyt altid til dommeren.
6) Mor dig! Det er meningen, at denne leg skal få dig til at dykke dybere ned i forskellige aspekter af Tolkiens forfatterskab. Sørg for at have det sjovt imens.

-----

Holdene for denne debat vil være som følger:

Proposition - Blåt hold:
Al
Pippin
Lothriel

Opposition - Rødt hold:
Tass
Macilon
Erucolindo

Dommeren poster officielle meddelelser i grønt

Emnet for debatten er:
Faramir skulle være draget til Rådsforsamlingen - og derigennem med i Ringfællesskabet - i stedet for Boromir.

Debattér blot væk!
« Last Edit: January 10, 2006, 13:30:22 by Aiwendil » Logged

"If you really believe that death leads to eternal bliss, then why are you wearing a seatbelt?"
- Doug Stanhope
Macilon
Medlem af Imladris
Bruger

Re: De Ærværdige Debatters Sale - Novemberrunde
« Reply #1 on: November 02, 2005, 13:21:20 »

Ærede dommer, Ærede debattører

Jeg vil nu på vegne af oppositionen fremføre en redegørelse for hvorfor vi mener at Faramir burde have erstattet Boromir ved Rådsforsamlingen, og hans videre færd i Ringfællesskabet

For det første vil jeg gerne understrege den måske mest indlysende grund, forskellen i sind hos Faramir og Boromir. Boromir var tydeligt en meget egenrådig mand
”Vær ikke uretfærdig i din sorg. Boromir krævede at få lov til at drage ud i dette ærinde, og ville ikke tillade andre at gøre det. Han var en meget myndig mand og den, der plejede at tage det, han ønskede (…)”
Gandalf, Kongen vender tilbage side 27 i Gyldendals 8. udgave
og han var også en mand der søgte sin egen ære
”Hvis det er en ting der giver held i strid, kan jeg meget vel forestille mig at Boromir, den stolte og frygtløse, der så handlede overilet og altid længtes efter Minas Tiriths sejr (og den hæder den ville bringe ham selv) måtte begære en sådan ting og føle tillokket af den”
Faramir, De to tårne side 354 i Gyldendals 8. udgave
Faramir derimod var nærmere den der søgte Gondors ære, og ikke sin egen ophøjelse.
Derudover er det tydeligt at se hvordan de reagerer forskelligt over for fristelsen af ringen. Hvor Boromir bliver fristet over evne og forsøger at tage ringen fra Frodo:
”Hvorfor ikke slippe af med den, så bliver du fri for al tvivl og frygt. Du kan skyde skylde på mig, hvis du vil. Du kan sige, at jeg var for stærk, og at jeg tog den med magt. Og jeg er jo for stærk for dig, halvlange!” råbte han (Boromir); og pludselig sprang han på Frodo hen over stenen.
Eventyret om ringen, side 539 i Gyldendals 8. udgave
Faramir derimod reagerer helt anderledes på trods af at han har alle muligheder for at tilegne sig ringen, og formår at modstå den fristelse som ringen helt sikkert er:
Ikke om jeg fandt den på landevejen, ville jeg tage den, sagde jeg, og selv om jeg havde været et menneske af den slags, som begærer denne ting, og selv om jeg ikke var helt klar, hvad det var for en ting, det drejede sig om, dengang jeg sagde det, så ville jeg alligevel regne mine ord for et løfte og føle mig bundet af dem.
Men jeg er ikke sådan et menneske, og jeg er klog nok til at vide at der findes farer som mennesker må flygte fra (…)”
Faramir, De to tårne side 367 i Gyldendals 8. udgave

Dette skyldes dog ikke kun forskellen i sind, men også forskellen i indsigt. Faramir er ganske tydeligt den der er bedst velbevandret i Gondors historie
Det er skik, at vi af Denethors hus er velbevandrede i læren om fortiden, og desuden befinder der sig blandt vore skatte mange ting, bøger og tavler, der er skrevet på tørt pergament, på stene, og på blade af sølv og guld med forskellige bogstaver. Nogle af dem kan ingen læse mere, og for restens vedkommende er der kun få der åbner dem. Jeg kan læse lidt i dem, for jeg har lært det (…)”
Faramir, De to tårne side 353 i Gyldendals 8. udgave
Faramir havde altså en viden om hvad der var sket i forhistorien og der er klart at han ved hvad Fjendens Ring er så snart Sam nævner den:
”Så, så det er svaret på alle gåderne: den ene Ring, som man troede tabt for verden (…) Men nævn ikke denne genstand højt, én gang er tilstrækkeligt
Faramir, De to tårne side 366-367 i Gyldendals 8. udgave
Det stå her klart at Faramir ved hvilken potentiel fare som Ringen udgør. Desuden kender han en del af Ringens historie, og det gør at han ville have kunnet tage forholdsregler i forhold til hvad Boromir kunne.

Der er dog ikke kun deres forskellighed i sind og indsigt der er afgørende for at Boromir skulle have overladt pladsen til Faramir. Drømmene som er den oprindelige grund til at Boromir kommer til Kløvedal er langt mere markante hos Faramir
”Aftenen før det pludselige overfald på os havde min bror en drøm i sin urolige søvn, og senere har han ofte haft en drøm, der ligner den, og også jeg har engang haft denne drøm”
Boromir, Eventyret om ringen side 337 i Gyldendals 8. udgave
Efter hvad Boromir her fortæller så er det tydeligt at drømmene langt oftere kommer til Faramir, og at han derved nemmere kan forholde sig til dem, og fortælle om dem, for at få svar.  Desuden har det at han har haft drømmen flere gange sammenholdt med hans større indsigt gjort at han har kunnet gøre sig nogle tanker om betydningen før han ankom til Kløvedal.

At Boromir ikke drager af sted med Denethors gode vilje er også ganske tydeligt.
Derfor var min broder, der så, hvor fortvivlet vor situation var, ivrig efter at lægge vægt på denne drøm og søge efter Imladris; men da vejen var fuld af tvivl og farer, påtog jeg mig selv rejsen. Min fader var lidet villig til at give mig lov dertil, og længe har jeg vandret ad glemte veje for at finde Elronds hus (…)”
Boromir, Eventyret om ringen side 337-338 i Gyldendals 8. udgave
Boromir i Gondor ville have været en klar styrkelse af forsvaret i kraft af hans mod og styrke. Desuden er der ingen tvivl om at Boromir var den foretrukne søn for Denethor og hvis Faramir var draget af sted til Imladris, så ville Denethor måske have været styrket i sin tanke, og ikke have brugt Palantiren da han stadig havde sin ældste søn i huset.

Set i forhold til Ringfællesskabet kan man frygte at Faramir ville have været en svækkelse af den væbnede styrke. His dette var tilfældet ville det have kunnet være skæbnesvangert i forbindelse med angrebet af ulve fx Dog er der ifølge vagten i Gondor intet at frygte i den retning:
”Han er tapper, taprere, end mange regner med, for i vor tid har folk svært ved at tro, at en hærfører kan være viis og velbevandret i bogrullerne og i sange og sagn, som han er det, og samtidig være en hårdfør og beslutsom mand i felten. Men sådan er Faramir. Han er mindre hensynsløs og mindre letfængelig end Boromir, men ikke mindre beslutsom.”
Beregond, Kongen vender tilbage side 43 i Gyldendals 8. udgave

Det er altså ganske tydeligt at hvis Faramir havde været med ved rådsforsamlingen, og i Ringfællesskabet ville det have betydet meget, da Faramir havde en indsigt omkring ringen og en selvbeherskelse som Boromir ikke havde. Desuden ville Boromir kunne have gjort mere gavn i Minas Tirith end Faramir, og at han drager af sted er imod hans faders ønske.

Jeg vil hermed afslutte oppositionens indledende indlæg og give ordet videre til vores ærede modstandere

På vegne af oppositionen
Macilon[/color]

I dont know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you, half as well as you deserve.
Aiwendil
Rådsmedlem
Bruger

Re: De Ærværdige Debatters Sale - Novemberrunde
« Reply #2 on: November 03, 2005, 12:39:28 »

Dommeren undrer sig over, at Mac føler sin sag så stærk, at han kan tillade sig at argumentere for det andet holds mening.
Du er i opposition, Mac - du skal argumentere for at det ville være skidt, såfremt Faramir var taget af sted i stedet for Boromir :-P

Skal vi bytte holdfarver, da det egentlig er synd at lade et veldokumenteret indlæg som dette gå tabt. Så sker der blot det, at holdene bytter position, så Mac's hold nu er FOR udsagnet og Al's hold IMOD udsagnet. Det er for mig at se det mest praktiske, hvis ikke vi skal se bort fra Mac's indlæg, og det ville som sagt være synd.

Sådan skal det blive.

"If you really believe that death leads to eternal bliss, then why are you wearing a seatbelt?"
- Doug Stanhope
Aiwendil
Rådsmedlem
Bruger

Re: De Ærværdige Debatters Sale - November/december-runde
« Reply #3 on: January 10, 2006, 13:31:50 »

Den til dato usleste runde - og det er ikke ligefrem fordi de tidligere har været imponerende, hvad angår deltagelse; ej heller fra min side, vil jeg gerne erkende.
Måske er det på tide at finde en ny dommer, der kan få holdt folk til ilden, da jeg tydeligvis mislykkes ganske brutalt...

- Doug Stanhope
Macilon
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #4 on: January 10, 2006, 16:58:51 »

Hmm.. jeg ved ikke om det er dommerens skyld.. Måske nærmere manglede ildhu hos deltagerne..

Mac

I dont know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you, half as well as you deserve.
Tass
Administrator
Bruger

« Reply #5 on: January 11, 2006, 10:52:34 »

Hvis nu propostitionen som nu er i opposition gider at svare...
Macilon
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #6 on: January 11, 2006, 17:02:05 »

Tja.. vores hold kan ikke gøre så meget mere end at vente på lidt modstand Wink

Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: