Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
November 28, 2014, 19:59:25

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3895 Posts in 453 Topics by 180 Members
Latest Member: Tifanfaya
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Tolkien og hans forfatterskab  |  Tolkiens Mytologi  |  Har en balrog vinger?? « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Har en balrog vinger??  (Read 5057 times)
Macilon
Medlem af Imladris
Bruger

Har en balrog vinger??
« on: September 10, 2005, 17:24:33 »

Er der nogen der kan komme med nogle gode svar på om en balrog har vinger. Visse steder står det beskrevet som om de har, mens det i andre tilfælde lyder til at de er nødt til at løbe og derfor ikke har vinger.

Nogen der har nogle gode bud??

Mac

I dont know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you, half as well as you deserve.
Elatan
Bruger

Re: Har en balrog vinger??
« Reply #1 on: September 12, 2005, 16:22:56 »

Det er jo en diskussion som har gået lige siden Melkor viste de første frem og som kan køre til Eru kalder os til at synge det andet store tema  Smiley  Det er helt sikkert at man, hvis man gider, kan finde linier der "beviser" både det ene og det andet som rigtigt.  Sandheden er nogen gange midt i  Cool  Min tro er efter at have læst både dette og hint at Balrogger har vinger, eller noget som ligner, men de kan ikke flyve mere hvis de ellers har kunnet. 
 Balrogger er korrumperede Maiar og man må formode at disse kunne flyve, eller i hvert fald flytte sig fra A til B på en måde vi kan kalde at flyve. At flytte deres væsen eller tankemæssige tilstedeværelse uden at fysisk gå og løbe som os mennesker.  Hvis vi antager at det er sandt så har Balrogger også kunnet engang men må have mistet evnen efter deres fald fra Maia-status.
 Dette på baggrund i at jeg tror det vil blive rigtig svært at finde et sted hvor Balrogger rent faktisk kan siges at flyve men at man kan finde en del steder hvor det at flyve ville være en hjælp for Balrogger, feks i slaget om Gondolin.  Jeg tror man kan sige med en vis sikkerhed at hvis Tolkien ønskede at Balrogger kunne flyve så ville han have skrevet det, nøjagtig som at visse drager kunne flyve.
 At Melkor sikkert ønskede de kunne flyve samt at man kan spille på en psykologisk frygt om at de kan og derfor give dem vinger er noget andet. Muligheden er da også at de er/var en efterladenskab fra tidligere tiders storhed (før Faldet) men nu kun har en skræk-effekt.
 Men oprigtig talt, nej personligt tror jeg ikke Balrogger har vinger.   

Elatan
Athelas
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #2 on: September 14, 2005, 17:08:39 »

Jeg er ikke helt sikker på hvad jeg tror eller ikke tror, for så meget har jeg heller ikke nærlæst alt der er skrevet ned om dem.
Men jeg har tit undret mig over, hvis balrogger havde vinger, eller kunne flyve, ihvertfald, hvorfor " faldt" balrogggen i Moria (i FotR, altså) så ned? Kunne den ikke bare have holdt sig oppe ved at flyve?

Derfor tvivler jeg på at de har vinger... Og hvis de har, så i hvertfald at de kunne bruges til at flyve med Wink
Lassë
Bruger

« Reply #3 on: November 02, 2005, 16:39:19 »

Derfor tvivler jeg på at de har vinger... Og hvis de har, så i hvertfald at de kunne bruges til at flyve med
Ringenes Herre siger at Balrogger har "Wings of shadow" - hvorfor ikke bare tage det for det der står? Der er vel ingen der forstiller sig at man kan flyve med Wings of Shadow - derfor er det måske også underligt at kalde dem "vinger" - Deres funktion er højest sandsynligt at skabe mørke. Dels omkring balroggen for at virke frygtindgydende (det sker i Moria hvor den spreder dem ud) og dels at kunne skjule balroggen (som en kappe af mørke). Jeg forestiller mig dem som immaterielle (man kan ikke røre ved dem).
Macilon
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #4 on: November 02, 2005, 16:43:20 »

Jeg forestiller mig dem som immaterielle (man kan ikke røre ved dem).

Det tror jeg du har ganske ret i. Mørket og den dertilhørende frygt er jo et af Balroggernes stærkeste våben, så det lyder som en ganske plausibel forklaring. Og mørket er jo også et kendetegn for den magt som de hører under

Mac

I dont know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you, half as well as you deserve.
Erucolindo
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #5 on: November 02, 2005, 18:24:32 »

Ringenes Herre siger at Balrogger har "Wings of shadow" - hvorfor ikke bare tage det for det der står? Der er vel ingen der forstiller sig at man kan flyve med Wings of Shadow - derfor er det måske også underligt at kalde dem "vinger" - Deres funktion er højest sandsynligt at skabe mørke. Dels omkring balroggen for at virke frygtindgydende (det sker i Moria hvor den spreder dem ud) og dels at kunne skjule balroggen (som en kappe af mørke). Jeg forestiller mig dem som immaterielle (man kan ikke røre ved dem).

Til at starte med vil jeg lige sige jeg er enig her med at de var imatrielle, selvom der ikke er noget bevis på det, og det i sidste ende handler om hvad for et argument man personligt vourdere som det mest betydenlige.

Men i sætningen "Wings os shadow" som du henviser til, ligger der en metafor. I dit indlæg ser du Wings som en metafor som noget den skjuler sig i, og/eller noget der gør den mere skrækindjegende. Hvis man ser Shadow som henvisning til en mørk farve, til forskel fra selve balroggen, der jo er:
Quote from: glyphweb.com/arda
They were primordial spirits of fire
som man jo gå ud fra har en eller anden form for lysende farve, da ild er en lyskilde. I så fald kunne de jo godt rent faktisk eksistere som flyve vinger.

Erucolindo
Lassë
Bruger

« Reply #6 on: November 02, 2005, 20:27:35 »

Når jeg siger "metafor" så mener jeg ganske enkelt noget ukendt/kompliceret forklaret ved noget kendt/simpelt. To store skygger der spreder sig ud på hver side af et stort frygtindgydende væsen foran dig kunne også beskrives som "to store skygger der spreder sig langsomt ud på hver side af overkroppen". Det har ingenting med traditionelle vinger at gøre, men de ligner vinger, og så bruger man vinger til at forklare dette nye fænomen med.

Tænk på metaforen "sea of faces" - det er jo ikke fordi det er et hav lavet af ansigter, men ganske enkelt en hel masse ansigter der på forvirrende og uoverskuelig vis flyder omkring. Vi har ikke noget ord for denne mængde ansigter, men det minder os om noget: et hav, og derfor kan man sige "a sea of faces" uden at det har noget med et hav at gøre.

Mht. mørket, så er det jo ganske handy for en flammende balrog at kunne hylle sig i mørke, eller at kunne gøre alt omkring sig mørkt. Det sidste virker jo specielt skrækindjagende når den endda kan gøre det på en måde så det er tydeligt for følgeskabet at det er noget balroggen gør med intention.
Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: