Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
October 23, 2014, 16:24:12

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3894 Posts in 452 Topics by 180 Members
Latest Member: Tifanfaya
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Medie  |  Peter Jacksons filmatisering af "Ringenes Herre"  |  Hobbitten 1 er en skandale « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Hobbitten 1 er en skandale  (Read 644 times)
Hrorvendel
Bruger

Hobbitten 1 er en skandale
« on: October 06, 2013, 00:49:15 »

Jeg har læst indlæggene om Jacksons filmatisering af "Hobbitten", men det sidste var fra februar 2013, så "moderator" opfordrede mig til at starte et nyt emne; overskriften siger vist det meste. Nu har jeg netop genlæst bogen og indrømmer, at The Necromancer, som Tolkien i brev til forlægger i indledning til The Silmarillion erklærer er identisk med Sauron, spiller en vis rolle, idet Gandalf er optaget af kampen mod The Necromancer, mens Bilbo og dværgene går gennem alle mulige trængsler. Så frygter jeg for Hobbitten 2 og 3, for i Hobbitten 1 gæsteoptræder Saruman og Galadriel jo fuldstændig latterligt, og så er der Bolg the Goblin, der i filmen er sin egen far, Azog, og som man kan forvente tildeles en hovedrolle i Hobbitten 3, og Jackson vil uden tvivl hævde, at denne Azog er styret af Saruman - der efter min bedste overbevisning på dette tidspunkt ikke så meget som overvejer at slå ind på skurkebanen. I Jacksons univers er man enten god eller ond, alle der ikke er med os er imod os og i ledtog med Sauron. Dette er et ødelæggende og deprimerende attentat på Tolkiens verden, hvor naturkræfter som f.eks. Cahadras the Mountain, men sandelig også enterne og Bombadil, suverænt selv bestemmer, hvem de "holder med". Ikke desto mindre var og er jeg begejstret for Ringene-filmen, men Hobbitten blander det hele sammen og det bliver sikkert værre endnu. Jeg har ikke sympati med de stakler, der er nødt til at knytte forbindelse mellem Hobbitten og Ringene, de kan bare læse bøgerne og forstå.
iceman
Bruger

Re: Hobbitten 1 er en skandale
« Reply #1 on: December 23, 2013, 00:50:39 »

Problemet er vist bare at mange af dem der ikke har læst bøgerne heller vil bruge tid på det men alene se filmene.  Sad
Filmen er en god film, det er bare ikke en filmatisering af "Hobbitten". Peter Jackson lægger et møde af Det Hvide Råd ind i en sammenhæng langt senere end det skete i kronologien. Men det ved dem der ikke har læst bøgerne ikke og historien skal bindes sammen. Kronologien bliver slået itu, men det er en film der skal afvikles på en bestemt tid og så bliver der hugget og klippet.

Heldigvis er Azog/Bolg ikke styret af Saruman men Sauron/the Necromancer ved vi nu da Hobbitten 2 er set. Saruman har ikke slået ind på skurkebanen men er som Tolkien også skriver uvillig til at lade Det Hvide Råd agere mod en indbildt fare - set fra hans synspunkt. En god naiv gang djævelens advokat som virker påtaget. En hovskisnovski person der har fået magt som han har agt og som alene vil bruge magten til at fremme sig selv. Uden endnu at være en skurk.
Galadriel finder jeg til gengæld er stærkere i denne end i Ringenes Herre.

Filmen sætter sig dog mellem to stole da den fastholder den barnlige dialog fra bogen men tegner en mørk voksen verden. Det får mødet med Elrond i Kløvedal og den store Ork i Moria til at virke ret latterlige.

Mødet med Gollum er heldigvis den stærkeste scene i filmen. En dejlig skizofren ond Gollum overfor en stadig naiv Bilbo. Herligt.

En skandale - som filmatisering af "Hobbitten" JA. Som film - tja; nej.
Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: