Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
October 23, 2014, 21:12:17

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3894 Posts in 452 Topics by 180 Members
Latest Member: Tifanfaya
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Tolkien og hans forfatterskab  |  Tolkiens Mytologi  |  Grey Havens « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Grey Havens  (Read 634 times)
Hrorvendel
Bruger

Grey Havens
« on: October 05, 2013, 18:56:12 »

I Tolkiens brev til en forlægger i indledningen side xx (20) i den engelske paperback The Silmarillion skriver han, idet han er nået til at tale om The Second Age, at elverfolk jo kunne sejle vestpå fra The Grey Havens, når som helst de havde lyst. Men jeg troede, at den del af Middle-Earth, hvorpå f.eks. Hurin lever i The Second Age, var landfast med Middle-Earth længere vestpå, som vi kender den fra LOTR, således at det var umuligt at sejle derfra. Jeg formoder, at landet vest for Third Age Middle-Earth går under, når The Second Age er slut, og så kan man sejle. Ellers må han mene, "sejle" i ren metafysisk forstand og det ligner ham ikke.
Hrorvendel
Bruger

Re: Grey Havens
« Reply #1 on: October 07, 2013, 23:30:55 »

Nå, det lader til, at Children of Hurin og Beren og Luthien m.m. finder sted i The First Age, og så er den Middle-Earth, vi kender fra LOTR og The Third Age, også skueplads for The Second Age, hvori der bare ikke rigtig sker noget. Men nu læser jeg The Silmarillion for anden gang og finder ud af det.
iceman
Bruger

Re: Grey Havens
« Reply #2 on: December 23, 2013, 12:20:16 »

Jf. Silmarillion (Gyldendal udgave 1978 s. 283) blev Beleriand og Doriath oversvømmet og Ered Luin gennembrudt efter Thangorodrims ødelæggelse ved slutningen af den første alder.
Det var således mulig at sejle fra Gråhavne i den anden alder.
Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: