Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
October 21, 2014, 04:08:52

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3894 Posts in 452 Topics by 180 Members
Latest Member: Tifanfaya
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Tolkien og hans forfatterskab  |  Den Tredie Alder  |  Om menneske racerne « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Om menneske racerne  (Read 1766 times)
dixie
Bruger

Om menneske racerne
« on: May 16, 2010, 11:52:12 »

Hej alle

Prøver lige igen med en stribe spørgsmål (denne gang om menneskeracerne). Har sværtve at overskue hvordan de forskellige folk hænger sammen, specielt relationen med stammerene fra den første alder til dem som findes i den tredje.

1: Haleths folk og Draudanerne er ikke relaterede, de levede blot sammen i Beleriand og havde (næsten?) samme sprog? Korrekt? - og Adunaic har ingen relation hertil (kommer fra de to andre stammer Hador, Beor)

2: Størsteparten af de folk som tog til Midgård var af Hadors hus, men der var også nogle få af Beors slægt, fx stammer Erendis derfra?
Var der nogle af Haleths hus? Det ser også ud til at der var Druadanere (med deres eget sprog), men de forlod øen igen? (hvordan, hvornår). Hvor boede de på øen?

3: Der var folk af de tre edain slægter som blev tilbage i Midgård (som aldrig kom til Beleriand/Numenor). Hvor boede de, og hvad blev af dem?
Tror nok Numenorianerne mødtes med dem, da de kom retur til Midgård (på GilGalads foranledning)

4: Dysterlændingene er de relaterede til Druadanerne? til Haleths folk? Var der dem som byggede de mærkelige figurer i Dysterharge?

5: Og kongen af bjergene (ham hvis folk blev til de døde), hvilken stamme tilhørte han?

6: Der kom også andre stammer til Beleriand (Bor og Ulfang) i den første alder. Hvem var de og hvad blev der af deres folk (Dysterlændinge, Rhovanions "Nordmænd" eller?

7: Hvad med snemændene? Hvem er de. Vides der overhovedet noget om dem udover fra Arveduis møde med dem?
Lathspell
Bruger

Re: Om menneske racerne
« Reply #1 on: May 16, 2010, 18:09:28 »

Jeg har prøvet at samle de oplysninger om mennesker fra UT og HoME, og uden at kunne dokumentere det på stående fod, mener jeg:

1. Druedain talte deres eget sprog, men brugte også Haladrin. Haladrin er nært beslægtet med Beorisk og fjernere med Hadorisk. Adunaic stammer mest fra Hadorisk, men har også elementer fra Beorisk.

2. Der må også have været Haladin med til Numenor og nogle få familier Druedain, som forlod øen i sidste halvdel af 2. alder.

3. Folk beslægtede med Hadors hus boede i 2. alder omkring Skumringssøen, og ganske rigtigt mødtes de med de første Numenoreanere, da de kom tilbage til Numenor.

4. Dysterlændingene er beslægtede med Haladin; og det må være Druedain, der lavede Pykelmændene, de havde ry for at hugge figurer i træ og sten.

5. De dødes konge må være beslægtet med Haladin, mener han må være af Dysterlændingenes folk.

6. Østerlændingene: Bor og Ulfangs folk mener jeg er nævnt som værende i slægt med Haladin, og dermed også Dysterlændingene. Vil også mene, de er i slægt med Rhovanions folk.

7. Snemændene vides der ikke meget om, ikke mere end der er nævnt i Appendix.

Don't take life seriously, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum
dixie
Bruger

« Reply #2 on: June 06, 2010, 19:51:16 »

Takker for svarene

Et par spørgsmål mere (og lidt tanker)

Hvad blev der af Beor's slægt i Midgård? - jeg synes ikke der er referencer til den?

Tal-Elmar (fra HoME) - var han Druedain eller Haladin?

Synes det er lidt oplagt med tre "store" slægter "dunedainerne", dem i midten og dem fra mørket og tre små: Beor, Hador og Haladin er de tre små i "første" gruppe, og der er sikker Haradrim og flere folk fra øst til at fylde tredje. Men dem i midten er svære at dele i tre, hvis det fx. skal omfatte hobbitterne, druedainerne, rhovanions folk etc...Det synes alligevel lidt oplagt at dele menneskerne på dene måde 3x3 = 9. Tolkien delte utroligt mange ting i tre (og ikke bare i elvernes verden) ... hmm hvad siger I til denne model (og forklaring til ni menneske ringe)?

Lathspell
Bruger

« Reply #3 on: June 06, 2010, 23:42:15 »

Jeg tror, der er en forbindelse mellem Bëors folk og så, ja faktisk Beorn fra Hobbitten - eller i det mindste en parallel: Beorn spiser lige som Beren ikke kød, og de er begge skindbyttere. De kommer fra bjergene (Dor Thonion hhv. Hithaeglir) og er venner med fugle og dyr. Selv om den gode professor ikke har nævnt det, vil jeg tro, han har ment, at de er ud af samme slægt. Bëors Hus var det talmæssigt mindste af de tre huse, de allerfleste af dem slog sig ned i Dor Thonion, hvor de blev stærkt decimerede under 1. alders krige. Resten drog med til Numenor, hvor de blev blandet op i Hadors folk og muligvis også Haladin. Men nogle få af Bëors slægt kan godt være blevet tilbage i det østlige Midgård, enten fra før vandringen mod vest, eller de kan have nægtet at rejse over havet og er så draget østpå i 2. alder. Det er mit bedste bud.

Tal-Elmar må være af blandet Haladin og Hadorisk slægt. Hans farfar Buldar er af det folk, der senere blev fordrevet til Dysterland, men hans farmor Elmar synes at være af eotheod-folket, Rohirrims forfædre fra den sydlige del af Anduin-dalen, eller endda fra landskabet øst for Mirkwood. Druedain bliver antydet at være et af de tre folk, de betragter som fjender: 'the wild men of the mountains and the woods' (s 426).

Det med de opdelinger i tre skal nok tages med et gran salt; det kommer an på, hvem i fortællingerne, der foretager opdelingen. For Numenorianerne er det selvfølgelig dem selv, der er 'lysets folk', Rohirrim og evt. skovfolk fra Anduin-dalen, Dale og andre fredelige folk som f.eks. Hobbitter er 'tusmørke-folk', mens fjenderne under én kam er 'mørkemænd'. Men selvfølgelig er det fristende at prøve at opstille dem som 9 slægter, hvilket jeg da også har gjort selv. Der bliver vel egentlig nævnt 9 menneskeslægter: 1, 2 og3: de tre Huse; 4: Druedain; 5: Østerlændinge (1. alder); 6: Lossother; 7: Østerlændinge (3. alder, incl. vognkørerne); 8: Variager og 9: Haradrim. Hobbitterne nævner jeg ikke her, da jeg mener, de har en anden oprindelse. Men selvfølgelig har der da været masser af andre folkeslag rundt omkring, der blot ikke optræder i fortællingerne.

Don't take life seriously, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum
Gryfgory
Bruger

« Reply #4 on: June 11, 2010, 18:35:09 »

Ja, for der mangler i hvert fald mange menneskeslægter Smiley

Rhovanion, Khand, Harad, dysterlændinge m.fl.
Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: