Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
September 20, 2014, 22:01:10

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3893 Posts in 452 Topics by 178 Members
Latest Member: Will
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Tolkien og hans forfatterskab  |  Andre  |  Théoden venstrehåndet ?. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Théoden venstrehåndet ?.  (Read 3293 times)
Elatan
Bruger

Théoden venstrehåndet ?.
« on: April 22, 2010, 20:41:05 »

Hej
Jeg har en udenlandsk ven som er kommet på den ide at Théoden skulle være venstrehåndet. Han har set en kalender hvor dette er sagt om Théoden men, naturligvis er man fristet til at sige, uden kilde.  Jeg er aldrig stødt på en henvisning til noget sådan før og mindes ikke jeg nogensinde er faldet over noget i den retning igennem Hobbiten, Silmarillion, Ringenes Herre, HoME eller Letters. 
Jeg har just trevlet kapitlerne i HoME (The war of the Ring og The treason of Isengard) hvor Théoden er med igennem samt LotR uden at finde det mindste bevis eller bare et hint eller andet der kunne pege i den retning.

Skulle der være nogen der har nogen ideer eller viden til hvordan det er opstået eller hvor, hvem, hvad, hvilket, hvornår etc etc der kunne give lidt lys til denne venstrehånds ide... sig frem, sig frem 

Elatan
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

Re: Théoden venstrehåndet ?.
« Reply #1 on: April 23, 2010, 00:17:53 »

Det ringer ikke umiddelbart en klokkke hos mig, men ved du hvilken kalender det er? Det kan jo være, at nogen her faktisk har den liggende.

"Too bright were the eyes of Arien for even the Eldar to look on, and leaving Valinor she forsook the form and raiment which like the Valar she had worn there, and she was as a naked flame, terrible in the fullness of her splendour."  - citat The Silmarilllion.
Elatan
Bruger

« Reply #2 on: April 23, 2010, 08:39:53 »

Ikke endnu da det blev givet some en opgave. Jeg var ikke den eneste der fik denne quest men da jeg nu har givet mere eller mindre fortabt i forhold til at finde noget har jeg bedt om at få noget mere omkring kalenderen hvis han har.

Jeg har selv Tænkt lidt over baggrunden. Måske det kunne komme fra en virkelig venstrhåndet person (hvis der er noget bagved sådan et postulat at Théoden skulle være venstrehåndet) Disse heroiske ærefulde hestebetvingende mennesker, Rohirrims. Hvilket folk er de modelleret over? kunne der i virkelighedens verden have været et folk til hest med en konge/hersker der var venstrehåndet som er gået over i historien og herfra har Tolkien modelleret bla.a Théoden ?  Nogen bud omkring det ?

Det kunne også være et maleri eller tegning / sketch enten af Tolkien eller andre hvor Théoden har sværd, skjold eller stav eller andet hængende i den "forkerte" side. eller hvad som helst der kunne indikere venstrehånd.   Gode bud modtages med kyshånd  Cheesy

Der er en lille bitte smule røg så der burde have været en gnist et eller andet sted også  Roll Eyes

Elatan
Beren
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #3 on: April 23, 2010, 14:12:09 »

Grunden er sandsynligvis at den skuespiller der spiller Théoden i Ringenes Herre er venstrehåndet.

Though Bernard Hill was left handed, and so Theoden held his sword in his left hand

but Bernard Hill is left-handed. (You see him writing with his left hand in Titanic).
Elatan
Bruger

« Reply #4 on: April 23, 2010, 15:22:39 »

Super Beren  Cheesy  Jeg skulle nok interessere mig mere for skuespillere.  Det lyder meget plausibelt at det skulle være derfra det er kommet.
Så der er ild når der er røg.

Elatan
Beren
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #5 on: April 23, 2010, 15:49:11 »

Arrr, det er jo bare udelukkelsesmetoden, det kommer ikke fra bøgerne, det kommer ikke fra Tolkiens tegninger (kiggede dem igennem) og det var så det rigtige kildemateriale. Næste trin var så oplagte fejlkilder (og filmen scorer jo højt som fejlkilde, helt naturligt).
Elatan
Bruger

« Reply #6 on: April 25, 2010, 15:44:59 »

ja ja så.. men det er da dejligt at nogen gider chekke igennem  Kiss

Elatan
Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: