Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
April 18, 2014, 02:13:56

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3884 Posts in 446 Topics by 172 Members
Latest Member: iceman
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Tolkien og hans forfatterskab  |  Den Tredie Alder  |  Årstal? « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Årstal?  (Read 1441 times)
Gryfgory
Bruger

Årstal?
« on: February 07, 2010, 13:29:56 »

Hvilke årstal ser I som meget vigtige i den tredie alders forløb?
Jeg tænker mest af alt forholdet mellem mørket og vesten. Hvprnår sker der i jeres optik noget, der har stort udfald på den videre gang.
dixie
Bruger

Re: Årstal?
« Reply #1 on: March 23, 2010, 23:41:31 »

Det må vel være ca. 2463 da Gollum finder ringen. Lidt pudsigt iøvrigt af Tolkien sætter 2460 til året hvor Sauron kommer fra øst. Burde der ikke være byttet rundt på de to? (Årsag: Gollum finder ringen, virkning: Sauron kommer fra øst) - eller har jeg misforstået noget.
pippin
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #2 on: March 27, 2010, 16:31:47 »

Hi

Sådan som jeg ser det, så er det fordi at Sauron kommer at Ringen lader sig finde for at kunne vende tilbage til Sauron.

Kim

Gryfgory
Bruger

« Reply #3 on: March 28, 2010, 23:46:32 »

Ja sådan må det være. Ringen som person skal man tage højde for Smiley
dixie
Bruger

« Reply #4 on: March 29, 2010, 15:50:32 »

Så ringen / eller Sauron langt væk skubbede Deagol i vandet? Kan I kommer på andre tilfælde hvor noget sådan sket. Jeg synes ikke jeg kan finde på andre tilfælde. og hvis det virkeligt var sådan kan man jo komme med mange hvor der kunne være brugt (kunne ringen fx. ikke lige så godt have smidt Frode i dybet efter Gollom havde bidt fingeren af ham (eller ned af trapperne ved Mogul eller ind i gabet på Shelob eller :-))
Lathspell
Bruger

« Reply #5 on: March 29, 2010, 21:15:24 »

Nej, det skal nok nærmere forstås således, at ringen har en vis evne til at tiltrække personer; som f.eks. da Bilbo fandt den. Der er nok mange andre, der i tidens løb er faldet i Anduin eller er svømmet over, uden at have fundet ringen, men nu da den var vågnet, tiltrak den Deagol.
Jeg synes egentlig, at Tolkien forklarer det ret godt i RH kap. 2: Fortidens skygger.

Don't take life seriously, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum
Gryfgory
Bruger

« Reply #6 on: April 01, 2010, 14:31:14 »

Den kan kun få kontrol over personen i et bestemt omfang. Folk bliver mestendels besat af Ringen således, at den kan fordærve sindet. Når man på den måde er besat af Ringen udfører man handlinger der synes fornuftige, men kun Sauron kan styre den for alvor.

Eksempelvis forråder den jo Isildur ved Irissletten.
Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: