Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
October 25, 2014, 21:40:10

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3894 Posts in 452 Topics by 180 Members
Latest Member: Tifanfaya
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Tolkien og hans forfatterskab  |  Den Tredie Alder  |  spørgsmål « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: spørgsmål  (Read 2647 times)
dixie
Bruger

spørgsmål
« on: April 18, 2009, 23:57:00 »

Hej

Ny her på forummet, men vil forsøge med nogle spørgsmål som har undret mig igennem længere tid:

1: Hvorfor ni ringe til menneskene. Hvis der er som elverne eller dværgene bør der være ni stammer, men jeg kan ikke få det til at gå op. Tre edainer, nordmænd. haradrim, østerlændinge etc.. (hobitterne kan de tælles med og er Druadainerne og Haleth's folk en?). Nogle som kender svaret?

2: De ni's første år ringånederne optræder først i 2250 og deres bærere er vel dødelige indtil de får ringene, men hvor er de så mellem den første ringkrig 1700 og til dette tidpunkt?

3: De syv's skæbne. De nævnes at tre er i fjendens hænder og en mistede Thrain, men hvornår fik fjenden disse ringe og hvornår blev de fire fortæret at drageild. Det ser ud til at der kun var en på Thrors tid, men var der syv på Durin VI's tid eller skal vi længere tilbage?

4: De tre: Var de tilstede ved afslutningen på den anden alder? Gilgalad gav sin til Elrond men de var to begge der?

5: Palantiri. De blev brugt af Elendil og hans sønner, men blev de overhovedet brugt udover dette i den tredje alder (bortset fra lige inden ringkrigen, Denethor, Saruman etc...)

6: Balroggen i Moria (åd den en ring?). Hvorfor blev den i Moria? Kendte Sauron til dens eksistens? hvorfor gjorde Gandalf sig ikke samme tanker om den som med Smaug? Hvorfor var Nimrodel skræmt da den tilsyneladende blev deridne?

7: Bombadil. Hvor mange kendte ham og hvorfra, Gandalf, dværgene, Elrond - hvor mange har mødt ham

8: Enterne: samme spørgsmål som ovenfor. De kender tilsyneladende Saruman, men kender han dem?

9: De blå troldmænd. Hvornår forsvandt de. De drog sammen med Saruman mod øst siger nogen, men hvornår. Saruman kom tlbage ved Frealaf kroning, men har havde vel været der inden (det hvide råd samling), men hvornår var han så i øst?

Der kommer nok mere...

« Last Edit: April 19, 2009, 00:03:47 by dixie » Logged
Gryfgory
Bruger

Re: spørgsmål
« Reply #1 on: May 02, 2009, 17:00:18 »

Hej og velkommen.

Jeg vil kort forsøge at afdække nogle af de ting du undrer dig over, taget ud fra de spørgsmål jeg kan forstå.

1: Jeg tror ikke man skal se fordelingen som en en måde at give til alle de forskellige stammer. Edain fik jo Numenor som gave og fra anden alders start af, må man regne dem alle som numenoreanere -bortset fra dem (der har nok været et ukendt antal) der valgte at drage videre i Midgård. Jeg tror snarere fordelingen ligger i det antal af mennesker der var i forhold til de andre "racer".

2: Hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt, så er svaret at de ni mennesker fortsatte deres færden som før, dog med den ændring at de en efter en, med tidens gang, faldt under den ene rings magt. Der er altså gået noget tid, og de ni har ikke just fra den ene dag til den anden ændret form, karakter og loyalitet. http://www.tuckborough.net/nazgul.html

3: Dette spørgsmål må du uddybe
4:Igen forstår jeg ikke helt dit spørgsmål
5: De blev, som du skrev, brugt af Elendil og hans sønner, men også generelt af kongerne af Arnor og Gondor, indtil de en efter en gik tabt.

6: Her kender jeg ærligt talt ikke svaret bortset fra at den ikke har ædt en ring Wink Hmm jeg vil tro at Balroggen efter at have mistet sin oprindelige mester (Morgoth) har været viljeløs og Sauron ikke har haft mulighed for at få den under sin magt. Den er jo, som vi ved, blev "vækket" af dværgene efter at have lagt sig til hvile efter "Vredens Fejde", hvor den højst sandsynligt har nået at flygte.

7: Det er ikke noget jeg kan huske på stående fod, men generelt mener jeg en del folk har mødt ham uden rigtig at vide hvilket væsen han var. Du vil kunne finde dine svar i bogen - bl.a. i kapitlet "Elronds rådforsamling" (hedder det vidst nok). Farmer Mikkelsen og Smørblomst kender ham i hvert fald

8: Ja Saruman kender vidst nok til Enterne, men han er af den overbevisning at de slumrer, sover eller bare er blevet generelt svækkede og ukampdygtige i løbet af årene. Sådan mener jeg i hvert fald at kunne huske det.

9: http://www.tuckborough.net/otherbeings.html#Blue Wizards

Jeg håber, at det var lidt svar på dine spørgsmål:)

Venligst Gryfgory
dixie
Bruger

« Reply #2 on: May 03, 2009, 03:03:36 »

hej  Gryfgory

1: Men det synes så oplagt med 9 som tal, sammenlign 7 for dværge og 3 for elvere (vanjar, teleri, ngoldor eller silmaril)

2: Men hvornår fik de ni så ringene i 1800 eller senere, var der flere bærere, eller var de udenfor Saurons rækkevidde? Levede de bare fire-fem hundrede år uden at være under skyggen, eller var ringene hos mænd som ikke faldt for skygge inden (fx. Numenor)

3: Hvad er de syvs skæbne? Det ser ud til at Sauron får de tre (han lover dem ihverfald tilbage) men hvornår mistede dværgene dem (hhv. ødelagt og faldt i fjendense hænder (jeg forestiller mig efter balroggen i Moria men er ikke sikker). Dain I dærbes af drage (med ring?). Thror havde ingen med til Moria...

4: OK dårligt stillet, men havde hhv Elrond, Kirdan og Galadriel deres ringe med, da Isildur overvandt Sauron (de overlevede det endelige slag) eller var de tre nogensinde tæt på den ene udover da Galadirel mødte Frodo? I så fald havde Galadirel jo set ringen før...?

5: Men der var vel mange muligheder inden de gik, tabt og efter isildur - hjælp os med heksekongen, slægsfejden, advare om pesten eller lign. - og hvad med istari og de store elvere efter år 1000, kiggede de ikke med. Tolkien nævner at under Arvedui (eller hans fader begyndte kongerigerne at tale sammen igen efter mange år)

9: Men hvad lavede Istari fra 1000 (alle sammmen)Huh Forestiller mig de drog ud at lede efter ringen (a la kong Arthur) efter DolGuldur blev forladt år 2000, men intet fandt. men hvad skete inden? Var de med i Arhedain og Rhurdaur krige eller i syd?
Gryfgory
Bruger

« Reply #3 on: May 03, 2009, 14:09:13 »

Hej Dixie.

Igen synes jeg det er svært at forstå din mening med dine spørgsmål - det virker som om du har masser på sinde, men prøv at formuler spørgsmålene et af gangen Grin

1:Jeg forstår ikke din mening med at bringe vanjar, teleri og noldor ind i billedet. Noldorne blev kun i mindre antal i Midgård og vanjarne slog sig aldrig ned der.

2: Det er sikkert at tre af de ni mennesker var numenoreanere. Sauron gav ringene til de ni i omkring 1700, menneskene tog i mod dem og de levede således i lang tid et forlænget liv med magt, indtil de blev helt usynlige og livet var ubærligt. De skiftede form og faldt til sidst helt under den ene rings magt, hvorefter de først blev set som "Nazgul" i omkring 2251 A. A.

3: Sauron fik fat i to, fire blev ødelagt/ædt af drager og den sidste, som Durin III oprindeligt fik af elverne, gik i arv til Thrain II, der blev fanget ved Dunkelskov. Således fik Sauron altså fat i tre, de tre som han senere lovede Dain under Ringkrigen.

4: Elrond og Cirdan deltog i krigen - Galadriel gjorde højst sandsynligt ikke...

5: Øhm... igen ved jeg ikke rigtig hvor spørgsmålet ligger.

9: Istari var jo altid deres egne herrer - de søgte ikke som sådan at deltage i nogen krige. Man fandt jo ud af at Saruman havde sine egne intentioner med hensyn til den ene ring, og han søgte hele tiden at forsinke Det Hvide Råds aktioner.
dixie
Bruger

« Reply #4 on: May 10, 2009, 01:39:54 »

Hej igen (og tak for tålmodigheden)

Jeg prøver igen (det skal nok lykkes)

1: Hvorfor lige præcis ni ringe til menneskene? Tallet tre går jo igen i mange sammenhænge for elverne, fx i de tre stammer (noldor, vanjar og teleri). På samme måde går syv igen hos dværgene - kunne man så ikke forestille sig at tallet ni fx. omhandlede ni bestemte stammer for menneskerne?

2: ok og tak, det betyder altså at fra ringene blev skabt sad de på den samme finger, fx. Khamuls fra 1700 og til ringkrigen.

3: Forstået men hvornår tror du de andre seks sværgringe forsvandt, lige efter de var lavet? omkring den anden aldres afslutning? eller måske da balroggen var i Moria - eller...

5: Jeg kan ikke finde et eksempel på at palantirerne har været brugt før den tredje aldres afslutning (og efter dens begyndelse). Kunne nord og syd ikke ved tidligere lejligheder havde advaret hinanden?

9: OK men hvad lavede de, hvornår forsvandt de blå? og hvad med Saruman han dukker op til Frealaf kroning med gaver efter mange år i øst, men han var vel med til at gundlægge rådet ca. 2460 - hvornår  var han i øst?

Et lille tillægsspørgsmål:

Hvornår forlod Gondors tropper Mordor (der står at vagten bliver forsømt under pesten). Besad Gondor Mordor da Ithil faldt? og muren mod nord blev den så bygget derefter? (altså efter 2000)
Gryfgory
Bruger

« Reply #5 on: May 10, 2009, 14:47:24 »

Det er helt i orden Grin

1: Nej tallet 9 har ikke, så vidt jeg er orienteret, nogen sammenhæng mellem antal af "stammer".
3: De er nok forsvundet i løbet af anden og tredje alder. Ringene havde jo ikke den ønskede effekt overfor dværgene, så derfor er de naturligvis heller ikke lige så "vigtige" at berette om.
5: Jo selvfølgelig kan det tænkes. Jeg tror ikke man i alle tilfælde skal være så tekstnær. Meget er også sagt gennem det usagte og der er jo rum til også at tænke rationelt selv.
9: De rejste til østen, oprindeligt for at "befri" østen fra Saurons lænker. Det vides ikke hvad der er blevet af dem.

3429 A.A : Sauron indtager Minas Ithil ca. 100 efter efter at være vendt tilbage og have overlevet Numenors ødelæggelse, hvorefter Gondor også grundlæggedes.
Efter Saurons fald i Det sidste Forbund krig holdt man igen vagt ved Minas Ithil.
1636 T.A: pesten. Vagten forfalder
2002 T.A: Nazgul erobrer byen og derfra er Det Sorte Tårn i besiddelse af byen indtil ringen ødelægges.
pippin
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #6 on: December 30, 2009, 20:18:47 »

Hi

1. På wikipedia står der følgende (http://en.wikipedia.org/wiki/Rings_of_Power):

The wraiths of the Men who received the Nine were the Nazgûl, the Ringwraiths, Sauron's most feared servants. None are mentioned specifically in The Lord of The Rings except their leader, the Witch-king of Angmar. His second-in-command is named in Unfinished Tales as Khamûl, the Black Easterling. What is known is that three of the nine Ringwraiths were originally 'great lords' of Númenor in the mid Second Age.

Man skal aldrig tage Wikipedia helt alvorligt, men det er vist som jeg husker det.

Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: