Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
September 18, 2014, 15:41:37

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3893 Posts in 452 Topics by 178 Members
Latest Member: Will
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Tolkien og hans forfatterskab  |  Andre  |  LOTR trilogi « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: LOTR trilogi  (Read 4560 times)
Aragorn
Bruger

LOTR trilogi
« on: November 22, 2008, 13:53:31 »

Hej

Jeg ved ikke rigtig hvor dette her indlæg hører til så jeg vælger at sende det her.

Jeg kunne godt tænke mig m der var nogen der ville være med til at læse Hobbitten - Ringenes Herre - Silmarillon  - Hurins Børn og  Efterladte fortællinger sammen med mig. Det er efterhånden lidt træl at læse dem alene. De to førstnævnte har jeg læst flere gange men aldrig de sidstnævnte. Jeg er startet på Hobbitten men er kun nået til der hvor de tager afsked med Gandalf efter besøget hos Beorn.

Håbet at høre fa eventuelle interesserede og glæder mig til at kunne læse de pragtfulde bøger sammen med en eller flere:)

Hilsen

Aragorn
Gryfgory
Bruger

Re: LOTR trilogi
« Reply #1 on: November 23, 2008, 13:30:18 »

Umiddelbart er siden her jo konstrueret til at du bl.a. kan dele dine læseoplevelser online Smiley
Lathspell
Bruger

« Reply #2 on: November 30, 2008, 00:20:23 »

Ja, fortæl lidt om dine læseoplevelser, så er jeg sikker på, at der er nogen, der svarer. Jeg husker tydeligt den oplevelse, det var for mig at læse Hobbitten første gang for næsten 35 år siden, den følelse af eventyr og - ja, uhygge, der var over den. Da jeg så havde læst RH var det en helt ny oplevelse at læse Hobbitten igen, man fik ligesom et perspektiv på det, der skete. Efter jeg havde læst Silmarillion læste jeg selvfølgelig Hobbitten igen, og igen med et andet udbytte: F.eks. lige præcis Beorn, som er skindbytter, ser jeg som en parallel til Beren, der jo også tar form som et dyr (en ulv). De er begge vegetarer, og er jo også i familie med hinanden (over 7-8000 år!). De ting, Beorn fortalte om sin fortid, satte også en masse tanker i gang, der måske vil udfælde sig i en historie fra min hånd.

Don't take life seriously, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum
Aragorn
Bruger

« Reply #3 on: December 02, 2008, 20:54:03 »

Hej

Jeg har desværre ikke fået læst så meget af Hobitten den sidste tid som jeg gerne ville da jeg var faldet i en anden bog.

Jeg har de andre gange nydt at læse både Hobitten og RH. Ligeledes at se filmene. Især den udvidede version.

Jeg vil nu atter tage fat hvor jeg slap. Det var da Gandalf og dværgene er på vej til at skiles. Gandlaf er på vej tilbage til Beorn med hans hest. Så ved du ca. hvor jeg kom til:)

Første gang jeg læste RH var det Hobitterne jeg helst ville følge og anden gang var det så Aragorn og de andre i medlemsskabet. 3 gang var det så som helhed og det gav noget helt andet. Nok er der meget at holde rede på da handlingen hopper frem og tilbage men alligevel er det lidt nyt hver gang. Nye ting der kommer frem i lyset. Jeg læser den en gang hvert år (i vinterhalvåret fra Oktober til omkring marts) og det er med dden største fornøjelse Smiley

Jeg kan ikke huske noget af Silmarillon og har slet ikke læst Hurins Børn. Det vil jeg gøre i denne omgang da jeg gerne vil have baggrunden med af den forunderlige fortælling. OG desuden biografien om Tolkien som jeg regner med at slutte af med. Derudover har jeg De Islandke Sagaer i tankerne men vil da blive meget glad for at høre om det er en god ide. Det er jo ikke en helt lille sag at gå i gang med Smiley

Hvis jeg skal have det helt optimale ud af det hører jeg gerne hvilken rækkefølge der er bedst at læse dem i. Jeg er jo ikke nået længere end at jeg kan starte forfra i den rigtige rækkefølge. Man læser jo heller ikke en bog bagfra vel? Wink Så hvis der en der kan fortællemig hvor jeg starter og slutter så kom bare frem så jeg kan komme i gang med min vinterlæsning som jeg holder mest af.

Hilsen fra

Aragorn.
Gryfgory
Bruger

« Reply #4 on: December 04, 2008, 17:24:35 »

Hej!

Spændende at høre.
Dette er faktisk ikke denne rækkefølge jeg selv læste dem i, men det er den jeg umiddelbart ville vurdere, som den bedste.

Silmarillion
Hurins Børn (selvom dette værk i princippet er et værk, der kan stå alene)
Efterladte historier (den første alder)
Genlæsning af Akkalbeth-delen (hedder den vist nok)
Efterladte historier (den anden alder)
Hobitten
Efterladte historier (rejsen til det ensomme bjerg)
Ringenes Herre
Efterladte historier (resten)
(HoME serien for nørderi)

Folk er velkomne til at komme med andre forslag. Det ville da være spændende at høre om andre vurderinger:D
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

« Reply #5 on: December 04, 2008, 23:54:12 »

Nu har jeg ikke læst Unfinished Tales eller HoME endnu, men det her ville være min rækkefølge:

Hobbitten
Ringenes Herre
Silmarillion
Children of Húrin

Derefter Unfinished Tales og så HoME (Men det kan jeg jo kun sige ud fra hvad jeg har hørt andre fortælle om dem. De står på min hylde, men gymnasiet tager læselysten...)

Jeg sætter det mest op efter hvordan jeg gjorde, og til dels pga. udgivelses rækkefølgen. Synes ikke nødvendigvis det er bedst at læse kronologisk efter hvornår de foregår.
« Last Edit: December 04, 2008, 23:55:47 by Arien » Logged

"Too bright were the eyes of Arien for even the Eldar to look on, and leaving Valinor she forsook the form and raiment which like the Valar she had worn there, and she was as a naked flame, terrible in the fullness of her splendour."  - citat The Silmarilllion.
Gryfgory
Bruger

« Reply #6 on: December 07, 2008, 01:18:06 »

Rigtigt nok... Ja du har ret. Gymnasiet er døden, når man gerne vil læse så meget.
Jeg har også først i sidste måned fået tilegnet mig hele HoME serien, men samtidig skal jeg også have læst Bibelen færdig.
Unfinished Tales er til gengæld let læselig og dermed hurtig at komme igennem:D
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

« Reply #7 on: December 07, 2008, 18:14:02 »

Læser du Biblen pga nysgerrighed eller er du troende?

"Too bright were the eyes of Arien for even the Eldar to look on, and leaving Valinor she forsook the form and raiment which like the Valar she had worn there, and she was as a naked flame, terrible in the fullness of her splendour."  - citat The Silmarilllion.
Gryfgory
Bruger

« Reply #8 on: December 08, 2008, 15:28:54 »

Begge ting. Jeg er troende, men vil finde ud af HVAD jeg tror på. Hehe
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

« Reply #9 on: December 09, 2008, 00:02:08 »

okay... Godt at der er nogle der gør det.
Er ikke selv troende, men synes det er utroligt hvor mange "kristne" der faktisk ikke ved hvad der står, andet end hvad de har hørt i folkeskolen.
Skal også selv ha den læst, når jeg engang har fået læst min reol fyldt med bøger igennem.

Men tilbage til topic, hvis der er mere.

pippin
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #10 on: December 23, 2008, 14:20:47 »

Rigtigt nok... Ja du har ret. Gymnasiet er døden, når man gerne vil læse så meget.

Så skulle du prøve at være gymnasielærer :-)

Jeg har også først i sidste måned fået tilegnet mig hele HoME serien, men samtidig skal jeg også have læst Bibelen færdig.

Jeg troede du hentydede til Silamrillion

Begge ting. Jeg er troende, men vil finde ud af HVAD jeg tror på. Hehe

Jeg er egentligt også troende, men er så heldig at Den Ældre Edda er noget kortere end biblen. Så jeg skal ikke læse så meget når jeg skal læse mine hellige skrifter. De ligger forøvrigt her: http://www.heimskringla.no/dansk/gjellerup/index.php

Pippin 

« Last Edit: December 23, 2008, 14:22:41 by pippin » Logged

Gryfgory
Bruger

« Reply #11 on: December 26, 2008, 00:10:58 »

Hehe smart:D Jamen den skal jeg også lige have læst så...
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

« Reply #12 on: December 26, 2008, 17:42:53 »

Lækkert...
Elsker at diskuterer religion, så vil gerne have fat på alle de religiøse tekster og teorier jeg kan få fingrene i.

Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: