Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
September 20, 2014, 03:55:20

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3893 Posts in 452 Topics by 178 Members
Latest Member: Will
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Tolkien og hans forfatterskab  |  Den Tredie Alder  |  Maiaen Gandalf « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Maiaen Gandalf  (Read 2599 times)
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

Maiaen Gandalf
« on: September 27, 2008, 22:35:34 »

Eller man skulle vel egentlig sige Olorin.

Jeg har altid haft et stort spørgsmål omking Gandalf i Midgård. Jeg er temmelig sikker på at svaret ikke står direkte i hverken Hobbitten eller Ringenes Herre.

Gandalf's autoritet bliver egentlig aldrig betvivlet (måske ligemed undtagelse af Grima og Denethor vel også, men de har jo personlige grunde). Der er aldrig nogen af "de gode" der rigtigt stiller spørgsmåltegn ved Gandalf's motiver.
Tror I at Aragorn, Frodo, Denethor osv ved at Gandalf er maia? Ved de at han er sendt af sted af Valarne?

"Too bright were the eyes of Arien for even the Eldar to look on, and leaving Valinor she forsook the form and raiment which like the Valar she had worn there, and she was as a naked flame, terrible in the fullness of her splendour."  - citat The Silmarilllion.
Beren
Medlem af Imladris
Bruger

Re: Maiaen Gandalf
« Reply #1 on: September 28, 2008, 10:36:34 »

Kræver det ikke at de omtalte personer i det hele taget ved noget om Valarene og Maiaerne. Deres forhold til disse begreber er nok ikke vildt store (undtagen Aragon).

Jeg synes det er tydeligt nok at Gandalf har sin autoritet som noget der er opbygget igennem tid, på undtaget hos elverne, der faktisk ved hvorfor han er der (eller Cirdan ved).
Gryfgory
Bruger

« Reply #2 on: September 28, 2008, 13:02:32 »

Jeg tror ikke de har den fjerneste idé om at han er en maia sendt afsted for at hjælpe de frie folk i Midgård. Der er vel også en eller anden mystik over ham, som ikke bliver betvivlet, da de ser at hans hensigter er gode:)
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

« Reply #3 on: September 28, 2008, 18:24:05 »

Frodo og Bilbo kender til Valarne. De nævner dem flere gange mener jeg. Legolas gør i hvet fald også, skulle jeg mene.

Jeg går ud fra at mange af mennekserne i Gondor og Dunadain kender til historierne om, hvordan Sauron opførte sig i Numenor. Derfor ville jeg tro, at de ville stille bare enkelte spørgsmålstegn ved hele hans tilstedeværelse.

"Too bright were the eyes of Arien for even the Eldar to look on, and leaving Valinor she forsook the form and raiment which like the Valar she had worn there, and she was as a naked flame, terrible in the fullness of her splendour."  - citat The Silmarilllion.
Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: