Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
September 21, 2014, 00:03:32

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3893 Posts in 452 Topics by 178 Members
Latest Member: Will
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Tolkien og hans forfatterskab  |  Den Tredie Alder  |  yndlings bog. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: yndlings bog.  (Read 3380 times)
Elurin
Bruger

We must join os to him

yndlings bog.
« on: August 11, 2008, 20:40:09 »

Hej.
Jeg er ny her og håber at få mange og skrive med Grin.

Hvilken af de 3 ringenes herre bøger (af ren nysgerighed Roll Eyes) syntes i er bedst og hvilket tidspunk syndtes i er bedst?

Undskyld hvis der er nogle stave fejl Smiley.

Elurin.

I  know whats hunting you Frodo
Lathspell
Bruger

Re: yndlings bog.
« Reply #1 on: August 18, 2008, 23:26:43 »

Jeg tror, mange af os betragter 'Ringenes Herre' som én bog, der blot er opdelt i 3 bind.

Men hvis jeg skal tænke efter, foretrækker jeg nok 'Eventyret om Ringen', og specielt tidspunktet, hvor følgeskabet (minus Gandalf) lige er kommet ud fra Moria og de opdager Frodos mithril-brynje, det har altid rørt mig meget. Det svarer nok bedst til temaet i folkeeventyr, hvor den forældreløse dreng eller pige får at vide, han/hun i virkeligheden er et kongebarn, hvis jeg skal analysere mine følelser desangående.

Don't take life seriously, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum
Gryfgory
Bruger

« Reply #2 on: August 20, 2008, 15:36:30 »

Jeg er også glad for etteren. Den indeholder kapitlet "The Council of Elrond". Jeg elsker altid at læse dette kapitel, da det giver en indsigt i Saurons faktiske magt og Midgårds tilstand. Her får man en masse baggrundsviden, som bl.a forklarer hvordan hele Midgår er berørt af tiden Smiley
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

« Reply #3 on: August 23, 2008, 18:48:27 »

Jeg nyder hvert bind på hver sin måde, så egentlig har jeg ikke en favorit.
Fellowship holder jeg af pga. historierne om tidligere tider og de mange forskellige miljøer man rejser igennem. Og det er mest i Fellowship jeg finder nogle af de træk jeg elsker mest ved Tolkiens værker.
Two Towers nyder jeg dels pga. den måde man lære karaktererne at kende på. Hver enkelt person træder mere i karakter. Så elsker jeg at læse om Rohan.
Return elsker jeg af rigtig mange grunde. Alle de forskellige linjer i historien bliver bundet sammen, klimaks og verdens mest rørende slutning.
Hvis jeg skulle vælge et ynglings bind, blev det Return. Men jeg bryder mig ikke rigtig om at vælge, for det får det til at lyde som om, jeg synes mindre godt om de to andre, hvilket jeg slet ikke gør!
Generelt elsker jeg bare de gennemgående temaer, karakterer og landskaber.
Og ligesom Lathspell er det en og samme bog for mig...

"Too bright were the eyes of Arien for even the Eldar to look on, and leaving Valinor she forsook the form and raiment which like the Valar she had worn there, and she was as a naked flame, terrible in the fullness of her splendour."  - citat The Silmarilllion.
Macilon
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #4 on: August 24, 2008, 12:16:41 »

Jeg kan jo kun være enige med jer andre.. At vælge en ud af de tre bøger er ganske enkelt ikke muligt, da det er en bog..

Men som ovennævnte tror jeg også at det må blive Fellowship for mit vedkommende. Jeg må tilstå at jeg virkeligt godt kan lidt Tom Bombadil.. Den karakter er så fuldstændig ude af trit med resten af verdenen at han bare er genial!

Men der er så mange fede scener i alle tre bind, at det aldrig vil blive et fravalg af de andre, når man skal finde en favorit..

Mac

I dont know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you, half as well as you deserve.
Gryfgory
Bruger

« Reply #5 on: August 24, 2008, 18:10:19 »

Apropos Tom Bombadil.
Har folk læst "Adventures of Tom Bombadil" ?
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

« Reply #6 on: August 24, 2008, 23:34:55 »

Jeg fik en gang begyndt på den, men af en eller anden grund fik jeg lagt den fra mig... hmm mystisk. Men lad os starte et nyt topic om den.

"Too bright were the eyes of Arien for even the Eldar to look on, and leaving Valinor she forsook the form and raiment which like the Valar she had worn there, and she was as a naked flame, terrible in the fullness of her splendour."  - citat The Silmarilllion.
pippin
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #7 on: August 28, 2008, 09:29:51 »

Hej

Hvis man skal se Ringenes Herre som "Bøger", så deler man den op i 6 bøger, da hver bind er opdelt i 2 bøger.

JEG har dog også svært ved at at nogen del af bogen er bedre dnd de andre.

Pippin

Emeria
Bruger

« Reply #8 on: August 31, 2008, 17:15:53 »

Spørgsmålet er måske ikke så meget, hvilken "bog", man holder mest af, men hvilken del af bøgerne/bogen Ringenes Herre. Personligt, hvis jeg SKAL vælge, så tror jeg, jeg foretrækker Sam og Frodos rejse sammen i anden del af De to Tårne. Deres venskab er så smukt; simpelt og dog dybt.

"I am glad you are here with me, here at the end of all things, Sam"
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

« Reply #9 on: August 31, 2008, 20:51:48 »

Jeg har lige genopdaget, hvor meget jeg holder af hele passagen med slaget på Pellenor. Handlingen i Minas Tirith og de ting Pippin oplever synes jeg er beskrevet fantastisk. Det er en helt speciel stemning.

Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: