Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
November 01, 2014, 11:02:58

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3894 Posts in 452 Topics by 180 Members
Latest Member: Tifanfaya
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Tolkien og hans forfatterskab  |  Den Tredie Alder  |  Húrins børn « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Húrins børn  (Read 3166 times)
Aragorn
Bruger

Húrins børn
« on: November 20, 2007, 16:11:31 »

Hej

Jeg er ny her men håber at kunne finde andre Tolkien fan at dele min store interesse med Smiley

Jeg erved at læse Ringenes Herre som jeg gør hvert år ved den her tid MEN denne gang vil jeg gå videre når jeg er færdig med de 3 for at få noget at vide om tiden FØR trilogien. Jeg har Efterladte Fortællinger og Húrins Børn samt Silmarillon og så er spørgsmålet bare hvilken orden skal de læses i?? Håber at nogen kan hjælpe mig så jeg kommer i den rigtige rækkefølge. Jeg vil så afslutte med biografien om Tolkien af Michael White.

Jeg hører også gerne fra andre der er interesseret i filmene opg håber at få en god snak om dem også. Så jo selvfølgelig første del i lørdags Smiley og glæder mig til de to næste lørdage MEN de kunne nu godt snart sende den udvidede version synes jeg Smiley

Med venlig hilsen

Aragorn.
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

Re: Húrins børn
« Reply #1 on: November 21, 2007, 13:56:35 »

jeg ville tage Silmarillion først, så Efterladte Historier og Húrins børn til sidst...
Har ikke lige tid til at give begrundelse

"Too bright were the eyes of Arien for even the Eldar to look on, and leaving Valinor she forsook the form and raiment which like the Valar she had worn there, and she was as a naked flame, terrible in the fullness of her splendour."  - citat The Silmarilllion.
Aragorn
Bruger

« Reply #2 on: November 21, 2007, 15:02:00 »

Hej

Tak for svaret. Jeg må indrømme at det lyder lidt forkerr i min ører men da jeg jo ikke ved det selv så vil jeg da gøre det i den rækkefølge. Håber at du lidt senere har bedre tid til at begrunde det for mig Smiley

Hilsen

Aragorn
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

« Reply #3 on: November 21, 2007, 21:14:03 »

Så har jeg tid til en begrundelse.
Silmarillion ville jeg læse først fordi at man får et rigtig godt overblik over tid, steder og personer. Så Efterladte historier lidt af samme grund, og Húrins børn til sidst fordi at man har al baggrundsviden, så man ikke skal sidde og få styr på alle navnene. Dem kender man fra de andre. Så har man overskud til abre at nyde den fantastiske fortælling det er...

"Too bright were the eyes of Arien for even the Eldar to look on, and leaving Valinor she forsook the form and raiment which like the Valar she had worn there, and she was as a naked flame, terrible in the fullness of her splendour."  - citat The Silmarilllion.
Aragorn
Bruger

« Reply #4 on: November 21, 2007, 21:18:30 »

Hej

Mange tak for din begrundelse. Så forstår jeg bedre og vil glæde mig til at gå i gang med den efter trilogien Smiley

Aragorn.

Beren
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #5 on: November 21, 2007, 23:05:19 »

Hvis du kan så husk at læse alt sammen på engelsk, ellers bliver du udsat for diverse fortolkninger fra oversætterne og det er synd og skam, hvis du virkelig vil nyde Tolkiens univers.
Tass
Administrator
Bruger

« Reply #6 on: November 26, 2007, 18:28:05 »

Fordelen ved at læse sil først er at du så kender verden de andre foregår i. Ellers bliver de nok lidt forvirrende.

Ulempen er at Sil er lidt tør for en førstegangslæser, lidt som en historiebog, de andre er mere fortælende som RH og Hobbitten. En anden ulempe kan være at Sil afslører slutningen på Hurins børn.

Så min anbefaling vil faktisk være at læse Sil indtil kapitlet "Niernaed Arnodiath" begynder, og så tage fat på Hurins Børn.
Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: