Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
November 01, 2014, 12:29:20

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3894 Posts in 452 Topics by 180 Members
Latest Member: Tifanfaya
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Medie  |  Andre fortolkninger  |  Tolkien-inspiration i en dansk tegneserie allerede i 1963? « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Tolkien-inspiration i en dansk tegneserie allerede i 1963?  (Read 2993 times)
Lathspell
Bruger

Tolkien-inspiration i en dansk tegneserie allerede i 1963?
« on: September 20, 2007, 22:12:53 »

Som syvårig læste jeg i Familie-Journalen med kildrende fascination og en smule angst (jeg lider af araknofobi) tegneserien Willy på Eventyr's episode med en kæmpe-edderkop. Jeg har ikke læst den i mange år, det ene genoptryk, der kom af serien: WpE-Rumpiraten manglede netop det afsnit.

Men nu har en entusiast besluttet sig til at scanne alle udkomne WpE-sider og lægge dem ud på sin hjemmeside. Jeg sendte ham en håndfuld scans og fandt så til min store glæde netop edderkoppe-episoden på siden. Da jeg sammenlignede edderkoppen med Dave Wenzels i Hobbitten-tegneserien, kommenterede Jan, der har siden, at den mindede meget om episoden med Shelob i Return of the King-filmen (han har ikke læst bogen).

Jeg genlæste WpE-siderne og måtte give ham ret: Tage Andersen og Aage Grauballe, der tegnede og skrev serien, havde sandsynligvis læst Ringenes Herre og lånt lidt af handlingen til deres tegneserie. Link til serien:

http://www.wenneberg.dk/Comics/Willy/undersider/1963/63-19.html

og de næste 5 sider. Omgivelserne og handlingen ligger meget tæt op ad Tolkien. Hvad synes I?
« Last Edit: September 20, 2007, 22:16:21 by Lathspell » Logged

Don't take life seriously, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum
Lathspell
Bruger

Re: Tolkien-inspiration i en dansk tegneserie allerede i 1963?
« Reply #1 on: January 22, 2008, 00:08:15 »

Måske er der endda Tolkien-inspiration i Willy på eventyr så tidligt som i 1956b, se:

http://www.wenneberg.dk/Comics/Willy/undersider/1956/56-19.html

Måske en standart tur-over-smalt-bjergpas-i-snestorm-scene, eller er det taget fra The Fellowship of the Rings: The Ring goes South, snestormen over Caradhras?

Pogo Possum
Lathspell
Bruger

Re: Tolkien-inspiration i en dansk tegneserie allerede i 1963?
« Reply #2 on: September 16, 2008, 22:36:51 »

Jeg har lige været på besøg hois tegneren Tage Andersens enke, og hun fortalte, at han ikke havde læst Ringenes Herre, de nævnte episoder er kommet direkte fra hans egen frodige fantasi. Sorry!

Pogo Possum
Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: