Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
October 31, 2014, 13:27:46

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3894 Posts in 452 Topics by 180 Members
Latest Member: Tifanfaya
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Medie  |  Peter Jacksons filmatisering af "Ringenes Herre"  |  Saruman på film « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Saruman på film  (Read 2267 times)
Eärendil
Bruger

Saruman på film
« on: July 23, 2007, 11:32:46 »

Hvad der irriterer mig mest i den ellers vidunderlige filmatisering af LOTR er, at Saruman er så forenklet; han argumenter bare med, at Sauron er den stærkeste - i virkeligheden, om man så må sige, som det også fremgår af en passage i THE SIL, prøver han at trække tiden ud, så han selv kan få fat i The One Ring og endog selv besejre Sauron. Desuden er det bjerget Old Carhadras selv, der bliver vred og hindrer Fællesskabet i at passere, så de må gennem Moria, og ikke Saruman, som filmen påstår - sådan har jeg i hvert fald forstået det. Der går mange nuancer tabt, når det skal op på lærredet.
Lathspell
Bruger

Re: Saruman på film
« Reply #1 on: September 01, 2007, 23:52:24 »

Ja, desværre går der altid nuancer tabt fra bog til film. Men ideen med at lade Saruman stå bag Caradhras' vrede tiltaler mig meget, det giver episoden med 'crebain' en betydning for handlingen, hvilket den næppe havde i bogen, og forstærker derved Sarumans rolle, omend det selvfølgelig ikke siger noget om hans motiv.

Jeg kan godt lide, at filmen fortæller en lidt anden historie, nogen gange bliver det selvfølgelig lidt svagere (specielt hader jeg, at de dødes hær er med i slaget om Minas Tirith i 3eren), men andre gange strammer det handlingen lidt op, som f.eks Gollum/Smeagols stigende schizofreni og konflikten mellem Sam og Frodo.

Don't take life seriously, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum
Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: