Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
September 15, 2014, 06:03:28

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3893 Posts in 452 Topics by 177 Members
Latest Member: Mitte
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Tolkien og hans forfatterskab  |  Tolkiens Mytologi  |  Stjernehimlen « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Stjernehimlen  (Read 2284 times)
Eärendil
Bruger

Stjernehimlen
« on: July 04, 2007, 17:37:56 »

I Silmarillion - men jeg har kun læst en tredjedel indtil videre - skaber Varda stjernehimlen, og ifølge noterne (af Christopher Tolkien) svarer nogle af dem til vores, nemlig Karlsvognen, Orion og Sirius (typisk nordiske vinterstjernebilleder). I Ringenes Herre nævnes Månen ustandselig, nærmest som en kalender, og så er der nogle stjerner, men jeg har altid opfattet stjernehimlen som forskellig fra vores - planeter kendes vist ikke. Dyrekredsbilleder?

Min konklusion er p.t., at stjernehimlen over Arda - i Eä? - delvist er den samme som vores. Det nævnes, at da Varda skaber Solen og Månen, træder stjernerne i baggrunden, dvs. de må have været synlige "døgnet" rundt før den tid. Det har overrasket mig en del at læse Tolkiens brev til sin forlægger og det første af Silmarillion; det lader til, at Arda minder langt mere om vores Jord, end jeg fik indtryk af i Ringenes Herre, og at det er bevidst fra Tolkiens side.

Lathspell
Bruger

Re: Stjernehimlen
« Reply #1 on: July 05, 2007, 23:05:25 »

Jeg har altid opfattet stjernehimlen som forskellig fra vores - planeter kendes vist ikke.

Jovist findes planeterne, sjovt nok er Eärendil en af dem, som du nok finder ud af, når du får læst Silmarillion færdig.
Og i History of Middle-Earth bind 10: Morgoth's Ring er der en liste over planeternes navne på elversprog: Karnil (Mars), Luinil (Neptun), Nénar (Uranus), Lumbar(Saturn), Alcarinque (Jupiter), Elemmire (Merkur).

Det er også spændende at tænke over den forandring i kosmologien, der sker efter Numenors fald: Hvordan ville folk i Middle-Earth opfatte det? Hvordan påvirkede det kalenderen osv.?
Nogen gange prøver jeg på at formulere, hvordan en med elvernes syn ville opfatte det, at befinde sig i en flad verden. Noget i retning af: On a clear day you can see forever...?

Don't take life seriously, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum
Eärendil
Bruger

Re: Stjernehimlen
« Reply #2 on: July 06, 2007, 10:25:22 »

Tak - det var et horisontudvidende svar
Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: