Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
September 16, 2014, 09:26:14

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3893 Posts in 452 Topics by 177 Members
Latest Member: Mitte
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Generelt  |  Nyheder  |  Fan af Tolkien: David Gress « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Fan af Tolkien: David Gress  (Read 1949 times)
Rådet
Rådsmedlem
Bruger

Fan af Tolkien: David Gress
« on: April 17, 2007, 10:41:54 »

David Gress, som af danske Tolkien-fans nok især kendes som oversætter af Silmarillion, blev 10. marts interviewet af Jørgen Steens i Kristeligt Dagblad.

\"Hvad har formet dit livssyn?\" spørger Jørgen Steens bl.a. om og får svaret:

\"Bibelen, først og sidst. Homer, Tolkien. Jeg var 13 år, da jeg læste Ringenes Herre første gang. Den blev jo dengang nærmest betragtet som en slags \"bibel\" for hippierne, hvilket egentlig er underligt nok, eftersom der reelt er tale om en meget konservativ og religiøs bog.\"

Spørgsmål: \"Hvad tror du på?\"

Svar: \"Trosbekendelsen. Jeg er kristen og katolik. Som barn blev jeg ikke døbt, men som voksen mødte jeg i England den anglikanske kirke og valgte at blive døbt her. Det undrede min mor sig noget over. Hun blev aldrig rigtig troende, men havde alligevel en tro på, at verden var fyldt af kræfter, og at der muligvis fandtes en Gud. Senere mødte jeg nogle katolikker i England og konverterede til den katolske kirke. Det var i sidste ende her, jeg fandt \"tegnene\". Det var den kirke, der for mig kom nærmest den oprindelige kristendom.\"

Læs hele interviewet i Kristeligt Dagblad.

Fakta: DAVID GRESS
Filolog, historiker, samfundsdebattør. Født 1953, søn af forfatteren Elsa Gress og professor Richard Lewis. Har arbejdet i USA og England, serniorforsker ved Hoover Institution, Stanford, professor ved Boston University. Lektor ved Aarhus Universitet 1999-2001. Medinitiativtager til oprettelsen af den borgerlige tænketank CEPOS, hvor han i dag er tilknyttet forsker. Tilknyttet Morgenavisen Jyllands-Posten. Stort forfatterskab.
Lathspell
Bruger

Re: Fan af Tolkien: David Gress
« Reply #1 on: April 21, 2007, 00:47:54 »

Jeg hører ham ofte på DRP1, hvor han er en meget brugt kommentator til internationale anliggender. En klog, vidende og interessant personlighed.

Don't take life seriously, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum
KingofFrustration
Bruger

Sic semper tyrannis

Re: Fan af Tolkien: David Gress
« Reply #2 on: April 24, 2007, 16:29:14 »

David Gress er intelligent, ingen tvivl om det. Men han er også ekstremt reaktionær på linie med Søren Krarup og hans venner. Han anmelder mange bøger i Jyllands-Posten (jeg tror han og Henrik Gade Jensen har en aftale om at give hinandens bøger gode anmeldelser), hvor hans reaktionære livssyn virkelig kommer til udtryk.

Don't you know there ain't no devil, there's just god when he's drunk?
Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: