Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
September 01, 2014, 09:30:53

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3893 Posts in 452 Topics by 176 Members
Latest Member: Elinor
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Generelt  |  Nyheder  |  Hver tredje lyver, når de siger, de har læst Ringenes Herre « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Hver tredje lyver, når de siger, de har læst Ringenes Herre  (Read 1306 times)
Rådet
Rådsmedlem
Bruger

Hver tredje lyver, når de siger, de har læst Ringenes Herre
« on: April 17, 2007, 10:36:34 »

Urban kunne 26. januar bringe en noget ejendommelig nyhed.

\"Tolkien, Tolstoj og Dickens. Selvfølgelig har du da læst de store litterære mestre. Selvfølgelig. Man er vel et dannet menneske. Klart klart, eller hvad? En ny britisk undersøgelse afslører nemlig, at ud af mere end 4000 adspurgte indrømmer hver tredje, at de lyver sig klogere og mere belæste, end de er.\"

\"To ud af fem gør det for at kunne deltage i diskussioner. Hver tiende mand gør det for at imponere kvinder (...) Ifølge undersøgelsen bliver der især løjet godt og grundigt igennem omkring J.R.R. Tolkiens \"Ringenes Herre\"-trilogi, men også Leo Tolstojs \"Krig og fred\", Emily Brontës \"Stormfulde højder\" og John Grays \"Mænd er fra Mars, kvinder er fra Venus\" er populære at blære sig med,\" skriver avisen.

Og det er ikke kun de sløve læseheste, der fyrer en læseløgn af i ny og næ.
Professor i litteraturvidenskab, Ebba Witt-Brattström, indrømmer ifølge Urban, at hun i nogle tilfælde ikke har sagt hele sandheden om, hvilke bøger hun har læst.

\"Jeg gjorde det i min ungdom. I dag ville det være virkeligt pinligt, for det er meget farligt at lyve om, hvilke bøger man har læst. Man risikerer så let at blive opdaget - især i mit fag, hvor jeg har det helt inde på livet,\" fortæller litteraturprofessoren til den svenske avis Expressen.

Læs mere i Urban.
Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: