Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
September 02, 2014, 03:52:26

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3893 Posts in 452 Topics by 177 Members
Latest Member: Mitte
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Tolkien og hans forfatterskab  |  Tolkiens Mytologi  |  Children of Húrin « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Children of Húrin  (Read 2539 times)
Pengolodh
Bruger

Children of Húrin
« on: April 18, 2007, 22:06:59 »

Min kopi af The Children of Húrin ankom idag og jeg er halvvejs igennem den. Jeg har kun én ting at sige: køb den! køb den! Den er en fornøjelse. Teksten er smukt og læservenligt sat op, ikke de kragetæer man skal igennem for at læse The History of Middle-earth i paperbackudgaven. Illustrationerne er breathtaking. Christopher har, som den notoriske akademiker han er, ikke undladt at komme med en lang, spændende og snørklet indledning, samt længere forklaringer i appendikserne (hvad ville en Tolkien-bog være uden appendikser!) om hvorledes han har sat historien sammen.

Endelig har Christopher Tolkien lavet en bestseller han kan forhindre i at blive filmatiseret. Man har markedsført bogen så heftigt, at alle teenage-Legolas-wanna-bes og alle teenage-Legolas-lovers vil købe den, og når de råber efter en filmatisering, kan Christopher bekendtgøre som en anden Thingol, at nej, det sker ikke, for dette er Litteratur! Måske har alle filmskaberne på det tidspunkt slåsset så meget om Ringen (ups, jeg mener profitten) at de alligevel har opgivet at filmatisere Hobbitten, så de tør slet ikke binde an med Húrins Børn. Når det så er sagt, er det en skam at den ikke bliver det. Historien er så velskevet og så billedvækkende, at der kører en film på indensiden af øjnene, mens man læser den. Replikkerne falder hårdt, præcist og perfekt til selv den mest publikumshungrende Hollywoodfilm.

Den danske presse vil formentlig citere en Ritzau-anmeldelse, google bogen, skrive af fra The Independent eller bare afskrive bagsiden af bogen. Hvadsomhelst! der kan redde dem fra at skulle læse (gys!) en hel bog af en mærkelig forfatter. Vi så hvordan de reagerede på foromtalen. Desuden er Jan Lyderik igang med at oversætte bogen. Al respekt til ham! Det er ikke et job jeg gerne ville have. Men desværre tror jeg at Tolkiens sprog er uoversætteligt. Særligt et værk som Narn i Chín Húrin, der trækker på så mange litterære kilder og benytter sig af snørklede engelske sætninger og ord, som kun Tolkien-fans forstår. Hvis man vil have det fulde udbytte er der intet alternativ til at læse originalen.

Men der er flere store ting i vente. John Rateliff har arbejdet på en "History of Middle-earth"-type bog om The Hobbit, der udkommer snart i to bind. Han har vist arbejdet på dem i over ti år, så man må håbe at arbejdet har stået mål med resultatet. I øvrigt har redaktøren for Vinyar Tengwar annonceret at han fremover vil trykke længere og fyldigere uddrag af Tolkien upublicerede værker om elversprog. Arbejdet med at trykke Tolkiens efterladte sprogmanuskripter fortsætter, både i Vinyar Tengwar og i Parma Eldalamberon. Følg med på www.elvish.org.

Skål for i chín Húrin. Lacho calad! Drego morn!

Pengolodh
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

Re: Children of Húrin
« Reply #1 on: April 19, 2007, 20:12:40 »

Jeg har lige læst de to første sider af 1. kap. i CoH, som ligger på Amazon!
 Shocked Den er virkelig god!! Var tryllebundet efter den første halve side, hvis ikke efter de første par linjer!
Kan ikke vente med at læse hele bogen!

Der er et legende spil i sproget, som slet slet ikke er i de danske versioner af diverse Tolkien bøger!

"Too bright were the eyes of Arien for even the Eldar to look on, and leaving Valinor she forsook the form and raiment which like the Valar she had worn there, and she was as a naked flame, terrible in the fullness of her splendour."  - citat The Silmarilllion.
Elatan
Bruger

« Reply #2 on: April 30, 2007, 21:18:51 »

Ja det legende spil med sproget, en af de ting som jeg synes er så fabelagtig  Kiss hos Tolkien og andre (Non-tolkien elskere)netop synes er et problem og gør det svært og indviklet og ikke til at læse.
 Jeg modtog mit eksemplar for en lille uge siden men har desværre kun haft tid til at læse indledningen til nu.  Bogen bliver dog slæbt med på job og retur i håb om tid til at drosle ned, finde en stol og komme igang uden at konstant blive forstyrret.

Elatan
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

« Reply #3 on: May 02, 2007, 08:21:19 »

Man skal bare tage sig tid til at læse den... Så er sproget slet ikke så indviklet. Selv jeg kan forstå det, og jeg er kun en middelmådig engelsk læser.

Har lige fundet ud af at min lokale boghandel har edn alligevel!! Så nu har jeg den også snart  Cheesy

"Too bright were the eyes of Arien for even the Eldar to look on, and leaving Valinor she forsook the form and raiment which like the Valar she had worn there, and she was as a naked flame, terrible in the fullness of her splendour."  - citat The Silmarilllion.
Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: