Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
July 25, 2014, 10:24:17

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3884 Posts in 446 Topics by 174 Members
Latest Member: markopol
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Tolkien og hans forfatterskab  |  J.R.R. Tolkien og familie  |  Ny bog på vej « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Ny bog på vej  (Read 7092 times)
Macilon
Medlem af Imladris
Bruger

Ny bog på vej
« on: March 26, 2007, 15:24:41 »

http://vip.tv2.dk/article.php/id-6501579.html

Så har Christopher Tolkien fået redigeret endnu en bog sammen ud af Tolkiens efterladte værker.

Mac

I dont know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you, half as well as you deserve.
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

Re: Ny bog på vej
« Reply #1 on: March 26, 2007, 16:12:10 »

Nogen der har hørt en udgivelses dato i DK? Engelsk version...

"Too bright were the eyes of Arien for even the Eldar to look on, and leaving Valinor she forsook the form and raiment which like the Valar she had worn there, and she was as a naked flame, terrible in the fullness of her splendour."  - citat The Silmarilllion.
pippin
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #2 on: March 27, 2007, 16:06:27 »

Hej

Ifølge dene artikel kommer den danske version til efteråret:
http://avisen.dk/tolkienbog-april-260307.aspx

Nyhedsavisen har forøvrigt også skabt en uenighed mellem os :-)
http://avisen.dk/tolkiens-soen-skriver-bog-om-midgaard-82aarige-christopher-tolkien-30-260307.aspx

Pippin

Lothriel
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #3 on: April 07, 2007, 19:49:44 »

Da jeg læste det i Nyhedsavisen fik jeg nærmest et lille chock... Og var nødt til at ringe til DPhreak for at høre om det nu var det han havde ment....

Ufatteligt som journalister prøver at skabe splid... har de ikke noget bedre at tage sig til?  Roll Eyes

Chocolate, men, coffee - some things are better rich.

"I like rice. Rice is great if you're hungry and want 2000 of something." Mitch Hedberg
Lathspell
Bruger

« Reply #4 on: April 09, 2007, 23:50:27 »

Her var måske en lejlighed til at tage oversættelses-tyren ved hornene: Kontakte Gyldendal ang. oversætteren og tilbyde eksperthjælp til korrekturlæsningen af Hurins Børn.

Som jeg skrev i PQP-topic, så har jeg lavet min egen oversættelse af The Children of Hurin, og den stiller jeg da gerne til rådighed, selv om det ikke direkte er den samme tekst.

Don't take life seriously, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

« Reply #5 on: April 11, 2007, 09:28:30 »

Ja, det er da nu der skal slås til!
Nu kan vi (mener dem der ville være med i et evt. projekt - eksklusiv mig red.) bevise at vi kan samarbejde med Gyldendal. Hvis det går rigtig godt, kan det være det er nemmere at få nogle re-oversættelser i gang!

"Too bright were the eyes of Arien for even the Eldar to look on, and leaving Valinor she forsook the form and raiment which like the Valar she had worn there, and she was as a naked flame, terrible in the fullness of her splendour."  - citat The Silmarilllion.
Merry
Administrator
Bruger

« Reply #6 on: April 11, 2007, 21:21:06 »

Jeg er desværre ikke blevet meget klogere på, hvordan det går med Gyldendal... må hellere kontakte Caspar Reiff igen.

Og desværre går jeg glip af massevis af indlæg her på forum, fordi funktionerne ikke fungerer... så som når jeg klikker på "show unread posts since last visit" så kommer der ingen indlæg frem, selv om der er postet adskillige!
Lathspell
Bruger

« Reply #7 on: April 11, 2007, 23:28:49 »

Jeg er personligt ret tilfreds med oversættelsernes stil og stemning, lige fra Ludvigsen til Lyderik, og jeg ved, det mange gange er svært at skønne, hvad forfatteren egentlig mente. Et herligt eksempel på dette har jeg fundet i Unfinished Tales (paperback) s. 159: en konversation mellem Finduilas og Gwindor.

Finduilas: "...Now is it not enough that I must confess myself to you unloved, but that you should say that I speak so to deceive?"
"Nay, a woman is not easily deceived in such a case," said Gwindor.

Dette har jeg selv oversat således:
"...Er det nu ikke nok, at jeg skal bekende mig til dig, jeg ikke elsker; men at du også påstår, jeg siger så for svig?”
”Nej, man narrer ikke let en kvinde sådan,” sagde Gwindor.

Mens Lyderik skriver i Efterladte Historier s. 189:
"...Er det ikke nok, at jeg må tilstå mig uelsket? Vil du oven i købet påstå, at jeg er til nar, når jeg siger sådan?"
"Nej, en kvinde er ikke nem at narre i sådanne sager," sagde Gwindor.

Her er det temmelig uklart, hvem der ikke elsker hvem, hvem der tror sig narret og om de misforstår hinanden. Et komma i Tolkiens tekst ville gøre det klart, men englænderne er ikke så gavmilde med kommaer, og det er nok fra en håndskreven kladde, CJRT har teksten.
Svært?

Jeg er spændt på, hvordan det kommer til at lyde i Children of Hurin og den danske oversættelse.

Men selvfølgelig, masser af fejl med navne og misforståelser af teksten ville kunne fanges ved en kvalificeret korrekturlæsning, evt. af en håndfuld Imladris-medlemmer.

Pogo Possum
Beren
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #8 on: April 12, 2007, 00:06:52 »

Nu ved jeg hvorfor jeg hader oversættelser.

Sådan som jeg læser og forstår den engelske tekst, så indeholder begge nogle store fejl og for det ikke skal være løgn, så har i oversat en del af teksten, så i på ingen måde mener det samme.
Fundulas skriver at han ikke elsker hende og Lyderik skriver at hun ikke elsker ham (her vil jeg give Lyderik ret i hvem der ikke elsker hvem).

og resten af sætningen er da helt misfortolket og oversat af Lyderik.

Sætning 2 er der hverken den ene eller den anden der har oversat på en måde der er tro mod sætningens mening,
omend begge to ikke er så langt fra.

Mit råd er: læs kun kildeteksterne (de engelske), hvis man kan det (altså engelsk), at læse og tro på en oversættelse er nærmest værre end at se filmene og acceptere dem som kilde til Tolkines værker.
Lathspell
Bruger

« Reply #9 on: April 12, 2007, 23:10:01 »

Du har ganske ret. Rent bortset fra, at der er nogen, der ikke læser så godt engelsk eller engelsk overhovedet, var det nok at foretrække, den slet ikke blev oversat.

Pogo Possum
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

« Reply #10 on: April 16, 2007, 18:02:50 »

Min lokale boghandler siger at der kommer 2 versioner. En til 200 kr. og en til 800, men hun kunne ikke sige hved forskellen på dem er.
Nogen der ved det??

Alatáriel
Medlem af Imladris
Bruger

Pretty in punk

« Reply #11 on: April 17, 2007, 18:00:49 »

Jeg formoder det skyldes, at der kommer en almindelig version og en luksus version - der er i hvert fald to forskellige engelske versioner: se dem her

Oh my god; I care so little I almost passed out

- "When you play the game of thrones, you win or you die. There is no middle ground".
pippin
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #12 on: April 17, 2007, 18:57:27 »

Hej

Jeg er mere interesseret i denne bog:
http://www.amazon.co.uk/History-Hobbit-Mr-Baggins-v/dp/0007235550/ref=pd_bxgy_b_img_b/203-8538427-0920722

"The History of the Hobbit: Mr Baggins v. 1" som bla. indeholder en tidlig version af Hobbitten.

Pippin

Beren
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #13 on: April 23, 2007, 16:02:54 »

pippin
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #14 on: April 23, 2007, 16:25:22 »

Hej