Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
October 31, 2014, 11:53:11

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3894 Posts in 452 Topics by 180 Members
Latest Member: Tifanfaya
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Tolkien og hans forfatterskab  |  Den Tredie Alder  |  Hvad er de?? « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Hvad er de??  (Read 3028 times)
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

Hvad er de??
« on: March 24, 2007, 22:19:46 »

Broderskabet bliver omringet af nogle ulve af en art, Ikke så længe inden de når Moria.
Hvad er de?
Man kan nemlig ikke se spor efter dem næste morgen, og Gandalf er vist bange for dem, synes jeg at jeg kan huske...
Den egenskab har varge da ikke..?

"Too bright were the eyes of Arien for even the Eldar to look on, and leaving Valinor she forsook the form and raiment which like the Valar she had worn there, and she was as a naked flame, terrible in the fullness of her splendour."  - citat The Silmarilllion.
Lathspell
Bruger

Re: Hvad er de??
« Reply #1 on: April 09, 2007, 23:31:01 »

Tolkien definerer ikke netop, hvilken type ulve, det er, blot er det tydeligt, at det ikke er almindelige ulve. Han giver heller ikke i Hobbitten nogen beskrivelse af, hvilke egenskaber varge har. Heller ikke i Silmarillion får man klart at vide, hvad varulve er i stand til.

I HoME 6: The Return of the Shadow, som viser, hvordan Tolkien skrev Eventyret om Ringen, står der på s. 416, da følgeskabet står klar til at forlade Kløvedal: "...the wild wolfes called wargs were gathering again...", Så mon ikke det alligevel er varge, han havde i tankerne, da han skrev Vandring i Mørke. Også Gandalfs udbrud: "...Naur dan i ngaurhoth! tyder på, det er varge eller varulve (ngaur: varulve, hoth: horde).

I Sil. er varulve Maiar, der har antaget ulveskikkelse. Den fremmeste af dem er Sauron selv, men der er ingen fortælling, der beskriver, hvor vargene stammer fra. Min egen idé er, at de er en krydsningsrace mellem varulve og almindelige ulve.
Se min tekst Vargene på:
http://www.fanfiction.net/s/3485190/1/
« Last Edit: April 10, 2007, 00:16:17 by Lathspell » Logged

Don't take life seriously, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

« Reply #2 on: April 11, 2007, 09:33:47 »

Ah, igen nogle uskrevne mysterier...
Men det er vel osse derfor vi elsker Tolkien!

"Too bright were the eyes of Arien for even the Eldar to look on, and leaving Valinor she forsook the form and raiment which like the Valar she had worn there, and she was as a naked flame, terrible in the fullness of her splendour."  - citat The Silmarilllion.
Beren
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #3 on: April 13, 2007, 09:52:14 »

Broderskabet bliver omringet af nogle ulve af en art, Ikke så længe inden de når Moria.
Hvad er de?

Det er "wargs", Aragon siger nemlig:
Suddenly Aragorn leapt to his feet. 'How the wind howls! ' he cried. 'It is howling with wolf-voices. The Wargs have come west of the Mountains! '

Vi har noget viden fra Hobbitten, nemlig at Tolkien kalder både normale ulve (den slags dyr vi også kender) og "wargs" for ulve, men "wargs", har nogen egenskaber som normale ulve ikke har.
De er mere intelligente, da de kan samles i store flokke, de har et sprog, de kan lave aftaler med orker og de er onde (det kan dyr ikke være).

Man kan nemlig ikke se spor efter dem næste morgen, og Gandalf er vist bange for dem, synes jeg at jeg kan huske...
Den egenskab har varge da ikke..?

Jo, det er nemlig lige præsis "wargs" han er bange for, fordi de er intelligente og derfor farlige og desuden samarbejder de ofte med orker, så truslen fra at blive opdaget og omringet af dem er ret alvorlig.

Sig mig er grunden til du spørger, fordi det er den danske oversættelse du har læst og at det altså ikke klar fremgår der, som i den engelske?
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

« Reply #4 on: April 13, 2007, 22:54:17 »

Ja, der står ikk noget i den danske om varge, og kan ikk lige finde stedet i den engelske.

Beren
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #5 on: April 14, 2007, 00:51:10 »

Tænk at man kan oversætte og så undlade sådanne informationer, arrrgh.

Quoten er at finde i: book 2, Chapter 4, A Journey in the Dark
Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: