Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
September 16, 2014, 11:26:39

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3893 Posts in 452 Topics by 177 Members
Latest Member: Mitte
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Tolkien og hans forfatterskab  |  Den Tredie Alder  |  Smaugs farve « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Smaugs farve  (Read 2350 times)
Mr. FQ
Bruger

Smaugs farve
« on: March 06, 2007, 23:41:37 »

Hvad farve har Smaug egentlig?
Det spørgsmål blev jeg stillet tidligere i dag, og jeg må indrømme at jeg faktisk ikke aner det.
På alle de billeder/tegninger jeg har set af ham, er han enten rødlig eller gulig eller deromkring i hvert fald. Og i Hobbitten er han beskrevet som et ildglimt, da beboerne i Esgaroth ser ham på lang afstand. Derfor tænker jeg at han da må være lidt i den stil, hvis han ligner ild.
Han er også beskrevet som gylden, men det er vel mest pga. hans ædesten, så vidt jeg lige kan erindre.
Til gengæld har jeg hverken i bogen eller i diverse opslagsværker, kunnet finde en beskrivelse af hans farve. Eller dragers/ormes farve(r) generelt.
Nogen der kan hjælpe?
Macilon
Medlem af Imladris
Bruger

Re: Smaugs farve
« Reply #1 on: March 07, 2007, 09:05:39 »

I kapitlet "Inside Information" står der:

There he lay, a vast red-golden dragon, fast asleep, så rød og gylden er nok de bedste farver at beskrive ham med Wink

Mac

I dont know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you, half as well as you deserve.
Mr. FQ
Bruger

« Reply #2 on: March 07, 2007, 13:54:23 »

Jeg har simpelthen ledt og ledt så meget, at jeg til sidst ikke kunne se skoven for bare træer. Eller Smaug for bare drager. Mange tak for hjælpen
pippin
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #3 on: March 27, 2007, 16:08:44 »

Hej

Tolkien har selv tegnet Smaug, den er med i mange engelske udgaver, men har i Danmark kun været med i 1. oplag:

Pippin
« Last Edit: March 27, 2007, 16:10:25 by pippin » Logged

Mr. FQ
Bruger

« Reply #4 on: March 27, 2007, 20:17:59 »

Hej

Tolkien har selv tegnet Smaug, den er med i mange engelske udgaver, men har i Danmark kun været med i 1. oplag:

Pippin

Var også den tegning jeg havde fundet, på en af mine engelske udgaver, men jeg var ikke sikker på om det var Tolkien, der havde tegnet den, eller en eller anden anden. Man kan jo aldrig være sikker Smiley
Men tak
Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: