Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
November 23, 2014, 01:40:35

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3895 Posts in 453 Topics by 180 Members
Latest Member: Tifanfaya
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Generelt  |  Imladris.dk  |  Guide til brug af det nye forum « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Guide til brug af det nye forum  (Read 4926 times)
Alatáriel
Medlem af Imladris
Bruger

Pretty in punk

Guide til brug af det nye forum
« on: September 10, 2005, 15:16:20 »

Guide til det nye forum – Hvad er der sket?

Her kommer en vejledning til hvordan det nye forum bruges. Det er MEGET VIGTIGT, at i læser denne vejledning inden i stiller spørgsmål.

Hvad er nyt?
Hele forummet! Vi har skiftet til en helt anden type forum. Før brugte vi phpBB, nu bruger vi SMF. Det betyder, at mange ting er anderledes end det gamle forum, og i det følgende vil vi forsøge at forklare, hvordan de mest basale funktioner virker.

Hvad er SMF?
SMF er en forumtype der ligesom phpBB er gratis at anvende. For mere information om SMF, kan du kigge her

Hvilke nye fora findes der, og hvad bruges de til?
Forumstrukturen og de enkelte fora svarer til den struktur vi havde da vi brugte phpBB, så der er intet nyt der.

Hvordan bruge det nye forum?
Vi har bestræbt os på, at gøre det nye forum så ’hjemligt’ som muligt. I vil se, at forummet på mange måder er lig det gamle. Selve trådstrukturen er ligesom på det gamle forum, hvor i har mulighed for at trykke ’nyt emne’ eller ’besvar’. Da SMF endnu ikke er oversat til dansk må vi indtil videre bruge den engelske udgave. Det vil sige, at alle funktioner har engelske beskrivelser.

Hvilke nye muligheder er der i trådene?
Der er et par nye ting. Disse er:
liste: Det er nu muligt at lave lister i dine indlæg. Dette gøres ved at bruge ikonet ”insert list”, som ligger oppe øverst på det sted, hvor der også er ikoner for at ændre skriften til fed, kursiv osv.
insert code: Denne funktion bruges, hvis du vil vise et stykke kode (HMTL, php, pyton og lignende).

Hvordan citerer jeg andre brugere?
quote-systemet er det samme som på det gamle forum. Du kan trykke ’quote’ i tråden på det indlæg du ønsker at citere fra eller du kan manuelt indsætte quotes ved selv at lave quote-tags og copy/paste de ønskede citater ind. Men der er også en ny måde at citere på i SMF. Hvis du trykker ’reply’ i en tråd, kan du derefter scrolle ned forbi din svarboks, til du kommer til oversigten over tidligere indlæg i tråden. Ved hver af disse indlæg, er der mulighed for også at trykke ’citer’, og på den måde kan du nemt og hurtigt citere mange forskellige brugere i samme indlæg, uden selv at skulle sætte quote-tags ind.

Hvad betyder ”report to moderator”?
I nederste højre hjørne af hver post er der en lille tekst der siger ’report to moderator’. Dette er endnu en funktion vi håber at få glæde af ved SMF. Hvis du ser et indlæg der bryder forummets regler, kan du tage kontakt til moderatorerne via denne funktion. Ved at trykke på linket kommer der en boks frem, hvor du kan skrive, hvad du mener, er problemet med netop dette indlæg og derefter trykke ’send’. Da vil moderatorerne modtage email med din kommentar og et direkte link til indlægget, og vi kan hurtigt ordne problemet. Vær opmærksom på, at det kræver at du lader moderatorerne se din email-adresse.
Vi opfordrer til, at i fremover bruger denne funktion, og ikke kommer med bemærkninger om eventuelle regelbrud i forummets tråde.

En lignende funktion findes i PM-systemet. Hvis i modtager uønsket reklame eller upassende beskeder kan i ligeledes rapportere det via en sådan funktion. Ved private beskeder er det kun administratorer og ikke moderatorer der modtager besked fra jer.

Hvordan kommer jeg til mine private beskeder?
I SMF er der ikke noget PM-ikon i hovedmenuen øverst på siden. For at komme til dine private meldinger kan du gøre to ting:
- Aller øverst på forummet står der: ”hey (brugernavn), you have X messages. Hvis du trykker på ”X messages” kommer du direkte til din indboks.
- I bunden af siden kan du under menuen ”forumstats” se en besked om hvor mange meldinger du har. Tryk på antal meldinger for at komme til indboksen.

Hvor kan jeg se medlemslisten?
På det gamle forum lå ikonet til medlemslisten øverst i hovedmenuen. På det nye forum er genvejen til medlemslisten i bunden af forummet. hovedside

Hvordan ændrer jeg min profil?
I SMF er der langt flere muligheder for at lægge til oplysninger i sin profil. Men der er også flere sektioner at udfylde, og du kan ikke ordne hele din profil på en side. Først trykker du på profil-ikonet oppe i hovedmenuen (ligesom på det gamle forum). Dette vil bringe dig til en side, hvor du ser din profil, sådan som andre medlemmer vil se den, hvis de trykker på dit brugernavn. For at redigere i profilen, skal du bruge de menuer der er ude i venstre side af skærmen.
Øverst er menuen ’profile info’. Her kan trykke på en menu og enten se din forumstatistik eller dine indlæg. Hvis du ønsker at ændre i din profil er der fem underpunkter i menuen ”Modify profile”.

Jeg ønsker at få rang - hvordan?
i SMF er der mulighed for at vælge en personlig titel/rang. Dette gøres ved at trykke på ’profil’ => ’forum profile information’

Jeg vil have nyt password – hvordan?
Om du ønsker nyt password, kan du ændre dette i ’profil’ => ’account related settings’ (bemærk at du skal kende det gamle password for at skifte til et nyt)

Jeg ønsker ikke at andre brugere kan se om jeg er online
Du kan skjule din onlinestatus ved at trykke på ’profil’ => ’Account related settings’ og fjerne markeringen i feltet ” Show others your online status?”

Jeg ønsker at få en varsling på email når jeg modtager en privat besked – hvordan?
Indstillinger for private meldinger foregår i ’profil’ => ’personal message options’

Kan andre brugere se hvornår jeg har fødselsdag?
ja! Hvis du indtaster oplysninger om din fødseldag i din profil. Dette er en af de nye funktioner i SMF, som vi håber i vil bruge. Du kan indtaste din fødselsdag i ’profil’ => ’account related settings’

Jeg ønsker ikke at se andre brugeres avatars – hvordan?
Om du ikke ønsker at se andre brugeres avatars og signaturer kan du fravælge dette i menuen ’profil’ => ’look and layout preferences’

Hvilke andre muligheder har jeg i min profil?
Der er ganske mange muligheder i profilen. For en mere uddybende beskrivelse af, hvilke funktioner du kan finde hvor i din profil, se da nederst i dette indlæg.

Account related settings
I denne menu kan du:
- ændre din email-adresse
- vise og skjule din email-adresse for andre brugere
- skjule din onlinestatus for andre brugere
- vælge nyt password
- der er desuden muligheden for at vælge et hemmeligt spørgsmål + svar. Dette er en sikring, hvis du glemmer dit password og skal have det igen.

Forum profile information
I denne menu kan du:
- vælge avatar
- vælge personlig rang
- indtaste fødselsdag
- indtaste bosted
- vælge køn
- indtaste oplysninger om instant messenging services (MSN, ICQ og lignende)
- indtaste signatur
- indtaste adresse og navn på din personlige hjemmeside

Look and layout preferences
- indstille tidsformat
- fravælge signaturer
- fravælge avatarer

Notifications and email
- sætte innstillinger for, hvornår du vil modtage e-post notifikationer omkring tråde og fora.

Personal message options
- Sætte indstillinger for om du vil modtage email når du får en pm
- Sætte brugere på ’ignorelisten’, hvis du ikke ønsker at modtage pm fra disse.

OBS: Det er IKKE tilladt at sætte nogen af forummets moderatorer på ignorelisten. Alle medlemmer SKAL kunne modtage private meldinger fra moderatorerne!

Hvis der er yderligere spørgsmål til hvordan det nye forum fungerer, er i velkomne til at stille spørgsmål i denne tråd.
« Last Edit: September 10, 2005, 17:42:56 by Alatáriel » Logged

Oh my god; I care so little I almost passed out

- "When you play the game of thrones, you win or you die. There is no middle ground".
Lassë
Bruger

Re: Guide til brug af det nye forum
« Reply #1 on: September 12, 2005, 02:19:55 »

Hey, da jge valgte mit logon navn stod der at man kunne ændre sit brugernavn i sin profil - jeg har jo brug for et ë i mit navn (Lassë) og ud fra hvad jeg kunne forstå kan man ikke bruge specialbogstaver i sit "SMF-brugernavn"...

Kan en af moderatorerne ikke enten ændre mit brugernavn til "Lassë" eller tillade at man selv kan gøre det (som man jo også bliver lovet i registreringsprocessen) -
Alatáriel
Medlem af Imladris
Bruger

Pretty in punk

« Reply #2 on: September 12, 2005, 12:13:17 »

Hey, da jge valgte mit logon navn stod der at man kunne ændre sit brugernavn i sin profil - jeg har jo brug for et ë i mit navn (Lassë) og ud fra hvad jeg kunne forstå kan man ikke bruge specialbogstaver i sit "SMF-brugernavn"...

Kan en af moderatorerne ikke enten ændre mit brugernavn til "Lassë" eller tillade at man selv kan gøre det (som man jo også bliver lovet i registreringsprocessen) -

ja, det er selvfølgelig beklageligt, at det står i disclaimeren, når det i praksis ikke er muligt at skifte brugernavn. den funktion er ikke aktiv, idet det er noget bøvl, hvis folk konstant skifter brugernavne. Jeg skal fjerne det fra den disclaimer man godkender når man melder sig ind, og sørge for, at du får dit 'eget' navn Lassë. Håber det er ok...? vi har haft lidt travlt, så jeg har simpelthen overset det... Embarrassed

- "When you play the game of thrones, you win or you die. There is no middle ground".
Lassë
Bruger

« Reply #3 on: September 13, 2005, 02:30:35 »

Det lyder super - tak for det - glæder mig til at få mit eget navn igen Wink
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

« Reply #4 on: September 15, 2005, 19:56:03 »

Der er altså et eller andet galt! Nogen gange kan jeg ikke se reply og qoute knapperne i diverse emner! Det er ret så irriterende at man ikke kan svare på det der er skrevet...

"Too bright were the eyes of Arien for even the Eldar to look on, and leaving Valinor she forsook the form and raiment which like the Valar she had worn there, and she was as a naked flame, terrible in the fullness of her splendour."  - citat The Silmarilllion.
Alatáriel
Medlem af Imladris
Bruger

Pretty in punk

« Reply #5 on: September 15, 2005, 19:58:57 »

Der er altså et eller andet galt! Nogen gange kan jeg ikke se reply og qoute knapperne i diverse emner! Det er ret så irriterende at man ikke kan svare på det der er skrevet...

ja, jeg er opmærksom på problemet. det opstår for de brugere der får den særlige tillægs-rang 'medlem af Danmarks Tolkienforening', men jeg aner simpelthen ikke hvorfor. Jeg har indtil videre fjernet rangen, og så må jeg prøve at opspore problemet. Forstår godt, at det er irriterende, men det det skal nok blive løst.

musikat
Bruger

« Reply #6 on: June 29, 2006, 08:49:11 »

Hej - jeg er ved at skrive speciale og undersøger i den forbindelse det danske marked for fantasy-litteratur. Jeg ville høre, om jeg må lægge et link ud til mit online spørgeskema her på Imladris' forum? Det er naturligvis anonymt og uden økonomisk øjemed, og det tager ca 20 minutter at gennemføre.

Og så lige en undren... Da jeg oprindelig registrerede mig, fik jeg en mail, hvor der stod, at min profil nu skulle godkendes af Imladris' admins og at jeg snarest ville modtage en mail med beslutningen. Den mail fik jeg aldrig. Det er to dage siden, jeg registrerede mig. Men det ser jo heldigvis ud til at virke alligevel  Wink

vh K. Martinsen
Tass
Administrator
Bruger

« Reply #7 on: June 30, 2006, 12:44:20 »

Ja, du skal være velkommen til at lægge dit link ud i det relevante forum.

Det med brugergodkendelsen skal der blive kigget på.
Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: