Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
April 19, 2014, 22:05:16

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3884 Posts in 446 Topics by 172 Members
Latest Member: iceman
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Tolkien og hans forfatterskab  |  Den Tredie Alder  |  Hvornår læste du første gang "Hobbitten"? « previous next »
Poll
Question: Hvilken alder?
0-9 - 3 (17.6%)
10-12 - 9 (52.9%)
13-15 - 3 (17.6%)
Ældre end 15 år - 2 (11.8%)
Total Voters: 17

Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Hvornår læste du første gang "Hobbitten"?  (Read 3853 times)
Alatáriel
Medlem af Imladris
Bruger

Pretty in punk

Hvornår læste du første gang "Hobbitten"?
« on: December 14, 2006, 22:11:57 »

Altså, jeg er i den situation, at jeg skal give en julegave til en pige på 10 år. Som alle andre gode Tolkien-fanatikere, vil jeg jo vældig gerne i gang med at indoktrinere det stakkels pigebarn, men jeg er noget i tvivl om, hvorvidt det er for tidligt at forære hende "Hobbitten" i julegave.
Så derfor vil jeg lige høre, hvor gamle i var, da i første gang læste bogen - selv! Og udover at afgive stemme, må i selvfølgelig også meget gerne lige give en kommentar, om hvorvidt i mener det er for tidligt at forære hende bogen. Læser børn i den alder ikke Harry Potter? for så kan de vel også læse "Hobbitten"? Jeg var selv 12 år, da jeg læste "Hobbitten" første gang, men jeg tror godt, at man kan læse den som 10-årig.

Oh my god; I care so little I almost passed out

- "When you play the game of thrones, you win or you die. There is no middle ground".
Macilon
Medlem af Imladris
Bruger

Re: Hvornår læste du første gang "Hobbitten"?
« Reply #1 on: December 14, 2006, 23:54:30 »

Tja.. Så vidt jeg husker var jeg en 11-12 år da jeg læste den, og uden at vide det, vil jeg da klart mene at en 10-årig kan læse den. Det er jo en historie med et vist flow, og der sker noget hele tiden

Mac

I dont know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you, half as well as you deserve.
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

« Reply #2 on: December 15, 2006, 01:23:29 »

Så vidt jeg husker læste jeg Harry Potter 1-4 inden jeg var 11 og læste Hobitten umiddelbart efter.
Bare lad indoktrineringen begynde!

"Too bright were the eyes of Arien for even the Eldar to look on, and leaving Valinor she forsook the form and raiment which like the Valar she had worn there, and she was as a naked flame, terrible in the fullness of her splendour."  - citat The Silmarilllion.
Tinúviel
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #3 on: December 22, 2006, 19:00:19 »

Tja, nu er det jo i den grad på falderebet, at jeg svarer, men altså: jeg var ni, da jeg min bror var så venlig at indoktrinere mig, og jeg elskede ham for det ( og gør det stadig Smiley Så du har også min fulde opbakning!  Cheesy
« Last Edit: December 22, 2006, 19:11:58 by Tinúviel » Logged
Emeria
Bruger

« Reply #4 on: January 03, 2007, 13:35:20 »

Sidst min 10-årige fætter var på besøg, var han godt i gang med Harry Potter - Flammernes pokal, så Hobbitten skulle ikke være noget problem. Personligt læste jeg den først ret sent, men jeg var vist mere interesseret i såkaldte "pigeting", dengang jeg var ti.

"I am glad you are here with me, here at the end of all things, Sam"
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

« Reply #5 on: March 26, 2007, 09:38:32 »

Er indoktrineringen begyndt? Evt. vellykket?

"Too bright were the eyes of Arien for even the Eldar to look on, and leaving Valinor she forsook the form and raiment which like the Valar she had worn there, and she was as a naked flame, terrible in the fullness of her splendour."  - citat The Silmarilllion.
Lathspell
Bruger

« Reply #6 on: April 09, 2007, 00:55:23 »

I 1973, da jeg var ved at læse et nyankommet nr. af Marvels Sub-Mariner tegnet af den legendariske Bill Everett selv (sært, hvad man bider mærke i), hørte jeg Ove Sprogøes letgenkendelige stemme læse en historie i radioen om en eller anden lille fyr, der for vild i en hule og mødte en sær klam figur i en underjordisk sø.

I de følgende par år stødte jeg, især i amerikanske tegneserier, som var det helt store for mig dengang, på referencer til LOTR, og endelig i 1975 fandt jeg Hobbitten og RH på det lokale bibliotek. Jeg var da 19 år, og siden har Tolkiens fortællinger været en stor del af mit liv.

Don't take life seriously, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum
Aragorn
Bruger

« Reply #7 on: November 20, 2007, 17:17:05 »

Jeg har læst Hobbitten første gang i oktober 1998 og hvert år siden da Det var min den gang 18-årige søn der havde plaget mig for at gøre og jeg gjorde det egentlig kun for hans skyld men måtte sande at jeg blev fanget inden jeg var ude af bogen igen. Det er en klassiker der skal læses hvert år efter min mening. Jeg er til gengæld IKKE til andre fantasybøger.

Aragorn.
Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: