Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
December 20, 2014, 10:00:33

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3919 Posts in 479 Topics by 182 Members
Latest Member: Rhovandir
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Generelt  |  Nyheder  |  Peter Jackson laver ikke \"The hobbit\" « previous next »
Pages: [1] 2 Go Down Print
Author Topic: Peter Jackson laver ikke \"The hobbit\"  (Read 5121 times)
Rådet
Rådsmedlem
Bruger

Peter Jackson laver ikke \"The hobbit\"
« on: November 20, 2006, 15:11:05 »

Merry
Administrator
Bruger

Re: Peter Jackson laver ikke \\
« Reply #1 on: November 20, 2006, 23:19:45 »

Det var da ellers noget af en nyhed!

Så betyder det, at vi måske alligevel ikke skal vente i årevis på en filmatisering af The Hobbit... hvilket jeg synes er positivt.

Jeg har ikke noget imod at de finder en anden instruktør, når bare skuespillerne er de samme - Ian McKellen som Gandalf, fx.

Spørgsmålet er så bare, hvilken instruktør, de kan få fat på?
Macilon
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #2 on: November 20, 2006, 23:56:16 »

Ja, det bliver ret interessant, og det ser ud til at det ikke kun er "The Hobbit" de påtænker at filmatisere

Politiken skriver i dag:
"Og det samme gælder en anden forgænger til den populære trilogi, formentlig baseret på Tolkiens tidligere bøger med detaljeret historie om Middel Earth, som New Line også barsler med."

Hele artiklen kan findes på http://politiken.dk/kultur/article202413.ece

Og ja, det bliver spændende om de kan finde en ordentlig kvalificeret instruktør indenfor forholdsvis kort tid.

Jeg må give dig ret i Merry at Ian McKellen kan man næsten ikke komme uden om efter hans, efter min mening, pragtpræstation i "LOTR"

Mac

I dont know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you, half as well as you deserve.
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

« Reply #3 on: November 21, 2006, 00:40:04 »

Jeg synes helt klart det er ærgerligt at PJ ikke længere er på projektet! Men hvis Weta er med, er jeg positiv!
For mig er det Weat's produkter der har gjort trilogien fantastisk.

"Too bright were the eyes of Arien for even the Eldar to look on, and leaving Valinor she forsook the form and raiment which like the Valar she had worn there, and she was as a naked flame, terrible in the fullness of her splendour."  - citat The Silmarilllion.
Merry
Administrator
Bruger

« Reply #4 on: November 21, 2006, 10:12:19 »

Ja, for et par måneder siden blev det jo kendt, at New Line påtænkte at lave 2 film ud af The Hobbit... hvordan de så har tænkt sig at gøre det...

Og den første skulle efter sigende få premiere i 2008? Men der går jo så mange rygter i den filmverden...
DPhreak
Administrator
Bruger

« Reply #5 on: November 21, 2006, 11:43:14 »

Så kan man så begynde at overveje hvem der er kvalificeret til at instruere sådan en film, PJ beviste jo at han var. Hvem kan man ellers forestille sig?

Andrew Adamson (Narnia) mener jeg ikke er god nok, Narnia var skuffende på det punkt, og de store drenge (Burton, Spielberg, Zemeckis, (Lucas)) tror jeg ikke vil tage opgaven. Terry Gillam kan jeg selv godt lide (Monty Python) men han er nok for gammel og fastlåst i bestemte typer film.

Jeg tror ikke New Line satser på en ukendt instruktør til en film som der har været talt om så længe.

Man kan tillægge Weta meget af æren for RH men jeg tror vi får en væsentlig ringere film af at PJ ikke instruerer.

Hvad med Sean Astin (Sam), han lavede jo en kortfilm ifb. med RH og PJ sagde meget godt om ham Tongue

/Anders aka. DPhreak

Rådsmedlem og kode-abe.
Merry
Administrator
Bruger

« Reply #6 on: November 21, 2006, 14:35:25 »

Forud for RH-filmene var Peter Jackson ikke just kendt som nogen "stor" instruktør, så det var jo noget af en satsning for filmselskabet at valget faldt på ham, og at det så lykkedes så godt, som det rent faktisk gjorde.

Derfor har jeg heller ikke de store betænkeligheder ved at instruktørposten overlades til en anden. Jeg synes ofte, at man overvurderer filminstruktørens lod i hele processen. Der er som bekendt også mange andre involverede i sådan et filmprojekt - og efter min ringe mening står skuespillerne som dem, en filmatisering står og falder med. Gode skuespillere kan redde selv en dårlig instruktør, hvorimod dårlige skuespillere ikke kan redde selv en nok så god instruktør.
« Last Edit: November 21, 2006, 14:47:12 by Merry » Logged
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

« Reply #7 on: November 21, 2006, 16:46:29 »

Enig med Merry... det er faktisk en karriere jeg godt selv kunne tænke mig, men en intruktørs arbejde ligger ligeså meget i at være der for crew'et, have det overordnede blik på tingene osv. Selvfølgelig er det intruktøren der har det sidste ord når det gælder kreative beslutninger og lignende, men man må jo sige at Hobbittens miljø er fast lagt. Omgivelserne er der, så i det her tilfælde kommer instruktøren nok til at have mere at gøre med instruktion af skuespillere, og opbakning af crew'et...

Tror I Fran Walsh og Phillipa Boyens kommer med på projektet? (eller er de i samme situation som PJ?)

"Too bright were the eyes of Arien for even the Eldar to look on, and leaving Valinor she forsook the form and raiment which like the Valar she had worn there, and she was as a naked flame, terrible in the fullness of her splendour."  - citat The Silmarilllion.
Alatáriel
Medlem af Imladris
Bruger

Pretty in punk

« Reply #8 on: November 21, 2006, 17:56:08 »

Jeg er mest enig med DPhreak.
Egentlig er jeg jo ikke ubetinget begejstret for filmatiseringen af RH. På den anden side er jeg så også bekymret for, om andre kan gøre det lige så godt som PJ.

Quote from: Merry
Forud for RH-filmene var Peter Jackson ikke just kendt som nogen "stor" instruktør, så det var jo noget af en satsning for filmselskabet at valget faldt på ham, og at det så lykkedes så godt, som det rent faktisk gjorde.
Nu tror jeg så ikke man skal undervudere det stykke arbejde PJ selv lagde i projektet. Det var jo ikke bare noget med, at han blev ringet op og tilbudt at instruere RH. Det var jo nærmere ham der bankede døre ind rundt omkring for at få lov til at stå i spidsen for projektet.

Quote from: Arien
men en intruktørs arbejde ligger ligeså meget i at være der for crew'et, have det overordnede blik på tingene osv. Selvfølgelig er det intruktøren der har det sidste ord når det gælder kreative beslutninger og lignende, men man må jo sige at Hobbittens miljø er fast lagt. Omgivelserne er der, så i det her tilfælde kommer instruktøren nok til at have mere at gøre med instruktion af skuespillere, og opbakning af crew'et...
Det er jeg ikke helt enig i. Ikke at jeg kender alverden til instruktør-faget, men alligevel... Når man tænker på, at PJ er erklæret fan af Tolkien og bøgerne, og har læst dem igen og igen - og at det samtidig var en stor drøm for ham at få lov til at lave RH, så var jeg i mange tilfælde overrasket (og *lettere* irriteret) over, hvor meget, han rent faktisk ændrede på historien i filmatiseringen. Derfor kunne jeg nok være en anelse bekymret for, hvis valget faldt på en instruktør, som måske er enormt dygtig til det visuelle, men som egentlig ikke har et "forhold" til Tolkiens bøger. Jeg kan lige se for mig, at historien bliver ændret, så Bilbo i stedet følges med en flok elvere, "fordi der skal være nogle lækre fyre som pigerne kan savle over"... og ting i den dur. Oh, skræk og rædsel!! Vi fik nok af det under RH - vi behøver ikke nogen der har endnu sværere ved at holde sig til historien.

Så dybest set er jeg nok en anelse bekymret, og synes faktisk at valg af instruktør spiller en rolle. For mig har det i hvert fald stor betydning, at det er en der rent faktisk har et forhold til historien, og ikke bare er ude efter at score billige point ved at lave den sejeste og mest frygtindgydende drage nogensinde. PJs arbejde med RH gav absolut ikke noget jeg betegner som et perfekt resultat, men trods alt bedre end man kunne have forventet.

Quote from: Arien
Tror I Fran Walsh og Phillipa Boyens kommer med på projektet? (eller er de i samme situation som PJ?)
Jeg tror Fran er solidarisk med sin mand, og jeg tror heller ikke Boyens kommer til at være involveret - men det er rent gætteri fra min side.

Det mest positive ved dette er nok, som Merry nævner, udsigten til, at der måske ikke går uendeligt mange år før Taba bliver filmatiseret... Personligt kunne jeg sagtens klare en premiere i 08 Grin

Oh my god; I care so little I almost passed out

- "When you play the game of thrones, you win or you die. There is no middle ground".
Merry
Administrator
Bruger

« Reply #9 on: November 21, 2006, 18:03:44 »

Der er mange andre instruktører i verden, som er vilde med Tolkien - PJ er absolut ikke den eneste fan.
Alatáriel
Medlem af Imladris
Bruger

Pretty in punk

« Reply #10 on: November 21, 2006, 18:12:38 »

jep, jep... Der er i det hele taget mange mennesker i hele verden der er vilde med Tolkien, så sandsynligheden for, at der også er nogle filminstruktører imellem er selvfølgelig rimelig stor. Jeg mener bare, at PJ viste et ret så stort engagement, og at han selv tog initiativ til at få filmatiseret RH... så med mindre en anden instruktør gør det samme, er det jo helt og holdent filmselskabet der vælger - og de har jo muligvis en anden rækkefølge af prioriteter i forhold til, hvad der betyder noget for filmatiseringen.

Oh my god; I care so little I almost passed out

- "When you play the game of thrones, you win or you die. There is no middle ground".
DPhreak
Administrator
Bruger

« Reply #11 on: November 21, 2006, 19:45:08 »

En instruktør præger en film i meget høj grad, mere end man skulle tro. En dårlig instruktør kan gøre gode skuespillere og et godt manuskript til en meget dårlig film.

Det var et mirakel at PJ kunne lave RH så godt som han nu gjorde, taget hans baggrund i betragtning ville jeg nok have oddset på et andet udfald, jeg mener det var et 1/1000000 tilfælde, men nu har han bevist at han har talentet for det. Forskellen ligger i at filmatiseringen af RH kom lidt som en overraskelse, andre havde jo dømt den umulig at filmatisere. Nu ved vi at det kan lade sig gøre, derfor, og pga. RH's succes, er der endnu mere pres på hvem end der kommer til at instruere Hobbitten.

Hobbitten ville være en katastrofe med nye skuespillere - vi kender alle den tamme fornemmelse når en skuespiller skiftes ud, men i min bog er instruktøren uhyre vigtig, det er instruktørens vision, evne til at se scenerne for sig, evne til at lave flydende overgange og i det hele taget evne til at fortælle skuespillerne hvordan de skal tolke manuskriptet der afgør hvordan en film kommer til at se ud.

Tag "Garth Jennings's" filmatisering af Hitchhikers Guide to the Galaxy. Elendig film. Historien er god, skuespillerne er middelmådige og manuskriptet er ok ift. den historie det er baseret på, men filmen er elendig. Der er ingen sammenhæng og hvis man ikke har læst bogen fatter man ikke en meter, Garth Jennings har ikke været i stand til at samle trådene og lave en god film hvorfor jeg også var stærk imod det og hellere havde set Terry Gillam som instruktør (erfaring fra Monty Python kan ikke erstattes!)

/Anders aka. DPhreak

Rådsmedlem og kode-abe.
Aiwendil
Rådsmedlem
Bruger

We put the laughter in manslaughter...

« Reply #12 on: November 22, 2006, 21:50:43 »

Det er jo en tåbelig, tåbelig disputs Wingnut har med New Line. Og det er ikke første gang andre produktionsselskaber brokker sig over New Lines forretningsmetoder.

Med udsigten til en anden instruktør i stolen begynder min fantasi at løbe løbsk og jeg forestiller mig mere eller mindre kunstneriske, kreative og fantasifulde fortolkninger. En konsekvens af et instruktørskifte kunne jo blive en langt mindre tekstnær film. Godt nok har PJ klippet ganske meget, men han har dog været overvejende tro mod teksten i de store dele han har medtaget. Resultatet var jo noget vi alle sammen i høj grad kunne genkende som Ringenes Herre.

Men hvad hvis man sætter Christopher Nolan eller Brad Anderson på det? Syrede, ofte symbolske og allegoriske billedsider. Man kunne osse drømme om store navne som Scorsese, Spielberg og whatnot...men så frygter jeg et alt for pompøst udtryk, uden den følelse af autenticitet som PJ fik frem, og som ofte skyldtes den sindssyge detaljegrad og -rigdom kulissearbejderne lagde for dagen.

Et personligt bud på en god instruktør vil være Kevin Smith. Han har kun lavet små film om mere eller mindre fiktive venner i hans barndomshjem New Jersey. Men han er kæmpenørd, har stiftet bekendtskab med større produktioner og jeg kan se ham som en af dem der vil være ligeså, hvis ikke mere, tro mod bøgerne som PJ var. Han samarbejder normalt med Miramax om distribution, og de har vist et dårligt forhold til New Line. Men man kan jo altid drømme :-)

"If you really believe that death leads to eternal bliss, then why are you wearing a seatbelt?"
- Doug Stanhope
Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

« Reply #13 on: November 23, 2006, 01:20:55 »

Det jeg mente med mit sidste inlæg, var at stemningen for hele universet er sat. Selvfølgelig vil det stadig være instruktørens film, for ingen sætter sit præg på en film som dens instruktør!!
Men forstil jer at instruktøren går fuldstændig væk fra alt hvad PJ og co har skabt! Det tror jeg ikke på New Line tillader. Bare se på de reaktioner der kom da der gik rygter om Arwens kampscener i Helms Depp... og PJ ændrede det.
Hvem det nu end bliver der skal instruere, kommer under et STORT pres. Ikke bare at filmatisere en af verdens bestsellers, men også at leve op til alle de forventninger der er. Både fra folke der kender bogen ud og ind, og fra dem der kun har set PJ's trilogi.
Jeg tror at filmen vil blive modtaget meget dårligt hvis der fx ændres i kulisserne. Hvis Bagend lige pludselig ikke ligner der hvor Frodo bord i Ringenes Herre... Eller hvis Rivendell lige pludselig har firkantede former. Jeg tror den kommende instruktør gør klogt i at alliere sig med Weta.

Har ingen ide om hvem der kunne være en god instruktør til projektet. Håber lidt det bliver en forholdsvis anonym instruktør, som man ikke rigtig kender noget til endnu...

Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

« Reply #14 on: December 06, 2006, 22:45:29 »

Har lige læst brevet fra PJ og Fran W. til tORn.
Har I hørt noget om den "anden efterfølger"? Hvad har de tænkt sig den skulle handle om? noget fra Silmarillion?

Pages: [1] 2 Go Up Print 
« previous next »
Jump to: