Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
August 02, 2014, 02:23:56

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3885 Posts in 446 Topics by 175 Members
Latest Member: Sammy17
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Generelt  |  Imladris - Danmarks Tolkienforening  |  Så meget for kreativ frihed « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Så meget for kreativ frihed  (Read 5529 times)
DPhreak
Administrator
Bruger

Så meget for kreativ frihed
« on: March 27, 2007, 13:09:20 »

Jeg kan forstå at jeg er blevet citeret i Nyhedsavisen idag, fejlciteret endda efter hvad jeg har hørt fra Lothriel. Jeg må hellere ned og se om jeg kan finde en kopi af avisen, det kunne godt lyde somom journalisten har været lidt kreativ, men det er måske også nemmere når han ikke informerer folk om at det er noget han har tænkt sig at trykke.

For en god ordens skyld så sagde jeg at jeg glæder mig til Children of Hurin og jeg glæder mig til at se om den lever op til standarden af de eksisterende værker. Christopher har altid været dygtig til at fange den samme stemning og det samme flow som i hans fars værker og i Children of Hurin har det været vigtigt fordi det i mindre grad end f.eks. Silmarillion var "færdigskrevet". Jeg sagde også at jeg nok ikke skulle ud og ligge i telt for at få en af de første kopier hvilket så må være blevet tolket somom jeg ikke er "udelt begejstret".

/Anders aka. DPhreak

Rådsmedlem og kode-abe.
pippin
Medlem af Imladris
Bruger

Re: Så meget for kreativ frihed
« Reply #1 on: March 27, 2007, 16:13:50 »

Hej

Jeg er også blevet fejllciteret. JAg havde enda sendt rettelser til skribenten. Du kan læse artiklen her:
http://avisen.dk/tolkiens-soen-skriver-bog-om-midgaard-82aarige-christopher-tolkien-30-260307.aspx

Skal vi finde en baggård og slås i?

Pippin

Macilon
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #2 on: March 27, 2007, 18:13:11 »

Go Go Go.. Vi vil se blod Wink

Desværre er det jo alt for dårlig journalistik, og den slags er der jo alt for meget af..

Mac, hin kommende journalistik

I dont know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you, half as well as you deserve.
DPhreak
Administrator
Bruger

« Reply #3 on: March 27, 2007, 19:00:45 »

Fedt, han har så ikke engang valgt at tage det med jeg sagde. Det han i stedet har skrevet er endda faktuelt forkert, det er jo ikke en samling noter, der var jo en god del sammenhængene historie i forvejen... Det er absolut sidste gang jeg svarer på spørgsmål fra journalister når de ringer, det må sende en mail. Men det stopper dem jo nok heller ikke - "Skriv en e-mail til mig" kan garanteret tvistes på mange måder.

Citat: "Han er ikke ligeså kritisk som mange andre tolkien-fans." -> Jeg tvivler på han har snakket med andre end os.

/Anders aka. DPhreak

Rådsmedlem og kode-abe.
pippin
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #4 on: March 27, 2007, 20:47:52 »

Hej

Jeg har hans oprindelige artikelforslag. Her er et ægte citat:
Ringenes Herre
Tolkiens søn skriver ny bog om Midgård
82-årige Christopher Tolkien har i 30 år arbejdet videre på sin berømte fars oprindelige noter. Resultatet kommer til april, men mange tolkien-fans er allerede skeptiske over for den nye bog

Af Simon Vöge Hansen
siha@avisen.dk
34 år efter sin død har J.R.R. Tolkien i dag en af verdens største og mest dedikerede læserskare - takket være sin yngste søn. I årene efter Tolkien seniors død i 1973 færdigredigerede Christopher Tolkien faderens manuskripter og udgav 'Simarillion','Hobitten' og trilogien 'Ringenes Herre'. Selvom Christopher Tolkien på mange måder er skyld i sin afdøde fars succes, vil mange tolkien-fans alligevel se 'The Children of Húrin' (Húrins børn) igennem med kritiske øjne.
23-årige Anders Jensen fra Danmarks Tolkienforening lægger vægt på, at Christopher Tolkien denne gang ikke bare har redigeret sin faders manuskripter, men selv skrevet bogen på baggrund af nogle efterladte noter. »Bogen kommer nok til at bære præg af, at det er Christopher Tolkien, som har skrevet den, og Jeg vil ikke umiddelbart sætte lighedstegn mellem Christopher Tolkien og J.R.R. Tolkien,« siger Anders Jensen.
Episk fortælling
'The Children of Húrin' beskriver angiveligt et tidligt kapitel i Midgårds historie, og kan altså betragtes som en forløber til 'Ringenes Herre'. Ifølge det engelske forlag HarperCollins bliver det en »episk fortælling om eventyr, tragedie, fællesskab og helte.«
Formanden for Tolkienselskabet i København, Kim H. Pierri, mener, at det er for tidligt at dømme 'The Children of Húrin'. Han er i det hele taget slet ikke så skeptisk som mange andre tolkien-fans.
»Christopher Tolkien har før været nødt til at omskrive nogle af sin fars manuskripter, og uden ham var bøgerne ikke kommet ud til et bredere publikum. Desuden er han kendt for at være tro mod sin fars tekster og ideer,« siger Kim H. Pierri.
'The Children of Húrin' får verdenspremiere torsdag den 17. april. Bogen kan i første omgang kun købes på engelsk.

Jeg sendte følgende svar:

Hej

Et par ting:

Christopher Tolkien færdigredigerede ikke Hobbitten og Ringenes Herre. Begge bøger udkom mens Tolkien levede og det er dem der har skabt J. R. R: Tolkiens succes. Christopher Tolkien har færdigredigeret bogen Silmarillion og udgivet Tolkiens efterladte skrifter i bogen Unfinished Tales (oversat til dansk under navnet: Efterladte Skrifter) og bogserien History of Middle-Earth.

Hobbitter staves med 2 b'er

Bogen beskriver et tidligere kapitel af midgårds historie. Der er ike noget med angiveligt. Vi ved hvornår Hurin levede.

I mit citat er det uklart hvilke bøger der er tale om. Christopher Tolkien var ikke ansvarlig for udgivelsen af f.eks. Ringenes Herre.

Sætningen "Han er i det hele taget ..." syntes jeg er lidt knudret. Jeg ville have skrevet: "Han er ikke ligeså kritisk som mange andre Tolkienfans".

MAn kunne skrive noget i retning af:
"Christopher Tolkien har arbejdet i mange år for at få Tolkiens manuskripter udgivet og har lavet et uvurderligt arbejde. De fleste af disse bøger er dog ikke interessant for et bredere publikum. Det kunne den nye bog måske være. Hvor meget han selv har tilføjet ved vi ikke, men han er meget kritisk når andre tilføjer ting til sin far værker". Det var lidt længere, men måske kan det bruges.

Ville ikke blande mig for meget i hans artikel.

Pippin

Arien
Medlem af Imladris
Bruger

I'm on fire!

« Reply #5 on: March 28, 2007, 08:24:29 »

Mine erfaringer siger at det eneste sande en journalist får videre er ens navn... og det er tit osse forkert.

Nu læser jeg ikk nyhedsavisen, men publiserer de læserbreve?

"Too bright were the eyes of Arien for even the Eldar to look on, and leaving Valinor she forsook the form and raiment which like the Valar she had worn there, and she was as a naked flame, terrible in the fullness of her splendour."  - citat The Silmarilllion.
Macilon
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #6 on: March 28, 2007, 09:39:45 »

Tja.. Man kan jo prøve med en mail til redaktøren. Han må være meget interesseret i at det som der bliver skrevet i hans avis er faktuelt korrekt. Derudover er der på hjemmesiden mulighed for at poste en kommentar til de enkelte artikler. Jeg kan se Anders allerede har været der, men jo flere som gør opmærksom på problemet jo mere indtryk må det jo gøre

http://avisen.dk/blogs/artikel/tolkiens-soen-skriver-bog-om-midgaard-82aarige-christopher-tolkien-30-260307.aspx#119738

Mac

I dont know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you, half as well as you deserve.
DPhreak
Administrator
Bruger

« Reply #7 on: March 28, 2007, 15:58:00 »

Jeg synes det er uheldigt den måde han har stillet det op på, det skal se ud somom vi er uenige åbenbart - hvad det så er vi er uelige i kan jeg ikke se og jeg nægter at tro at der findes Tolkienfans som ikke kan adskille Christophers og J.R.R's værker - og der er nok heller ikke nogen som er kede af at få mere at læse i, der må jo unægteligt komme nogle flere af J.R.R's egne tanker frem når Christopher gennemgår "arkiverne".

/Anders aka. DPhreak

Rådsmedlem og kode-abe.
Pengolodh
Bruger

« Reply #8 on: March 28, 2007, 19:41:47 »

Jeg har sendt et læserbrev til Politiken, hvor jeg gjorde opmærksom på de MANGE faktuelle fejl i Marie Hjortdals artikel. Siden har jeg sendt en mail til Erik Jensen på Politiken, hvor jeg gjorde ham opmærksom på de ting der var forkerte i hans artikel i Politiken. Jeg håber at de trykker mit læserbrev og at de giver The Children of Húrin en fair anmeldelse når den kommer, og ikke bare gør nar som de har gjort indtil videre.

Hvis Politiken ikk trykker mit læserbrev, så får I det lige her:

"Der har indsneget sig en del fejl og unøjagtigheder i Marie Hjortdals artikel om J. R. R. Tolkiens kommende bog The Children of Húrin på Politikens hjemmeside 26. mar.

For det første er det en vild overdrivelse at skrive at Tolkiens søn 'digter videre' på sin fars værk. Han har taget en håndfuld ufuldendte manuskripter og skrevet dem sammen ved at bruge Tolkiens noter og øvrige arbejder. Sønnen tilføjer intet til historien.

The Children of Húrin er ikke en fortsættelse af Ringenes Herre, som artiklens overskrift antyder, men et selvstændigt værk, der intet har at gøre med personerne, handlingen og lokaliteterne i Ringenes Herre.

Ringenes Herre, Hobbitten, Silmarillion og The Children of Húrin er ikke en 'serie om hobitter, elvere etc.' Strengt taget kan man kalde Hobbitten og Ringenes Herre en serie, men Silmarillion og The Children of Húrin er selvstændige værker med andre hovedpersoner og andre temaer. Desuden overlapper de hinanden og er derfor slet ikke serielle, som f.eks. C. S. Lewis' Narnia-bøger er en serie.

The Children of Húrin er ikke en forløber for Silmarillion, tværtimod er historien med i Silmarillion, men i en kortere udgave. Silmarillion omhandler hele Tolkiens imaginære verden fra den bliver skabt til slutningen af handlingen i Ringenes Herre og derfor kan den ikke have forløbere.

Hobbitter staves med to b'er. Silmarillion staves med l. Húrin staves med accent over u'et.

Det er rigtig at Hobbitten oprindeligt var en historie Tolkiens fortalte til sine børn, men Ringenes Herre og Silmarillion var ikke oprindeligt en fortalt historie.

Ringenes Herre er ikke en trilogi. Den består af 6 bøger som er udgivet i 3 bind af økonomiske og praktiske hensyn.

Formanden for det britiske Tolkien-selskab hedder Chris Crawshaw.

At kalde hobbitternes kamp 'frygtløs' er meget mærkværdigt, da Tolkiens bruger side op og side ned på at beskrive netop deres frygt. Tolkiens bøger er ikke Dungeons & Dragons.

Nogle synes sikkert jeg er pedantisk, men jeg synes det er synd at mange journalister (læs også Ekstra Bladets artikel om det samme på nettet) ikke gør sig spor umage når de skriver om J. R. R. Tolkien. Hans værker fremstilles som triviallitteratur, tages ikke alvorligt og det er åbenbart ligegyldigt at undersøge om man nu også har styr på begreberne og temaerne (så man i det mindste kan stave dem korrekt)."
Merry
Administrator
Bruger

« Reply #9 on: March 29, 2007, 09:12:19 »

Nyhedsavisen har en blog, hvor man kan debattere med avisens journalister: www.avisen.dk

Politiken har en læsernes redaktør, som skal sørge for at rette faktuelle fejl. Han hedder Lars Halskov og kan kontaktes på Fejl.fakta@pol.dk.

Min 'egen' avis, dato, var for øvrigt heller ikke for gode. Her viderebragtes et Ritzau-telegram, som var fyldt med fejl. Bl.a. stod der, at Tolkien døde i 1971 (og ikke 1973) og at den nye 'Hurins børn' skulle være en 'fortsættelse' til 'Ringenes Herre' - i så fald må det være i stil med 'Tilbage til fremtiden...'
Macilon
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #10 on: March 30, 2007, 07:51:21 »

Hehe.. Ja, den var heller ikke for god Wink

Men der har de i det mindste dig til at rette den slags fejl  Cheesy

Mac

Pengolodh
Bruger

« Reply #11 on: March 30, 2007, 13:35:36 »

Politiken trykte mit læserbrev den 29. mar. Jeg havde også skrevet til litteraturanmelder Erik Jensen, og han skrev at han vil sørge for, at The Children of Húrin får en ordentlig anmeldelse, når den udkommer. Han nævnte at hans chefredaktør jo er Tolkienfan, så måske ville han selv skrive anmeldelsen.
Macilon
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #12 on: March 30, 2007, 20:01:44 »

Hehe.. Det må vi så håbe sker.. Cheesy

Mac

Tass
Administrator
Bruger

« Reply #13 on: April 19, 2007, 19:15:24 »

Jeg vil lige gøre opmærksom på at jeg gav et kort interview via telefon til en fyr fra radioen (vist nok p3) angående "Children of Hurin". Det virkede lidt som om han fiskede efter en udtalelse om at fans var utilfredse med at der blev pillet ved Tolkiens gamle værker. Jeg sagde at så frem til at læse bogen, da jeg er vild med historien, og at jeg syntes at Christopher har gjort et godt stykke arbejde indtil videre, men at jeg ikke vidste hvad andre syntes, da jeg ikke havde talt med andre om "Children of Hurin"
Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: