Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
December 19, 2014, 15:39:14

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3919 Posts in 479 Topics by 182 Members
Latest Member: Rhovandir
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Generelt  |  Imladris - Danmarks Tolkienforening  |  Seminar i København okt./nov. 2006 « previous next »
Pages: 1 [2] 3 4 ... 7 Go Down Print
Author Topic: Seminar i København okt./nov. 2006  (Read 22718 times)
Merry
Administrator
Bruger

Re: Seminar i København okt./nov. 2006
« Reply #15 on: May 03, 2006, 14:18:40 »

Lige en rettelse: Tolkien blev ikke oversat til dansk førend 1968 (tror jeg nok).
Myst
Bruger

« Reply #16 on: May 03, 2006, 16:26:17 »

1966 er året
Merry
Administrator
Bruger

« Reply #17 on: May 03, 2006, 17:11:34 »

1966 er udgivelsesåret for den udgave af The Hobbit og LotR, som oversættelserne er baseret på. Når jeg slår op i de danske udgaver står der 1966 George Allen & Unwin. Men det er jo ikke det år, bøgerne er udkommet på dansk. Jeg mener først at Eventyret om Ringen udkom i 1968, dernæst Hobbitten, og så De to tårne og Kongen vender tilbage i perioden indtil 1971, men de nøjagtige årstal kan vel slåes efter et sted...
Merry
Administrator
Bruger

« Reply #18 on: May 03, 2006, 17:17:30 »

Jakob Levinsen kan i øvrigt også godt en af de to lørdage...

Hvad siger Tinúviel? Og hvordan med et sted for hele arrangementet?
Tinúviel
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #19 on: May 03, 2006, 18:32:44 »

Jeg siger ikke så meget  Smiley da jeg er i tvivl om, hvad spørgsmålet går pål. Hvis det er, om jeg vil kunne deltage en af de to lørdage, så ingen problemer.
Nu har jeg godt nok skrevet, at jeg gerne vil være med til at arrangere, men også, at jeg ikke mulighed for at hjælpe netop nu med andet end et forslag til sted. Pippin har jo foreslået Valby Medborgerhus, og jeg kan så foreslå Christianshavns Beboerhus. Jeg kan muligvis rykke på sagen om et par uger, men vil helst ikke love noget.
Merry
Administrator
Bruger

« Reply #20 on: May 03, 2006, 20:48:06 »

Koster det noget at låne Christianshavns Beboerhus?

Og fint at du kan de to datoer, så kan vi foreløbigt være nogenlunde sikre på i hvert fald dig, Jakob Levinsen, Caspar Reiff og Nils Ivar Agøy, hvilket skulle være nok til at få gennemført arrangmentet i min ydmyge optik...
pippin
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #21 on: May 04, 2006, 07:31:52 »

Hej

Vil det sige at vi ikke har nogen økonomi til arrengementet?

Jeg ville have forestillet mig at man tog en mindre indgangsgebyr, for at kunne dække udgifterne.

Har snakket med Rumil. Han har ikke råd til at tage til københavn og har problemer emd at forstå dasnk tale.

Pippin

Merry
Administrator
Bruger

« Reply #22 on: May 04, 2006, 07:44:30 »

Som du ved, har Imladris for tiden ingen økonomi overhovedet (alt betales af egen lomme), så jeg ved ikke, hvor vi skulle få penge fra, andet end fra salg af øl, vand, kaffe, kage under selve arrangementet. På nuværende tidspunkt kender vi jo heller ikke Bris officielle holdning til arrangementet, men hvis Bri har penge på kistebunden, var det da en mulighed at Bri gik mere aktivt til sagen med en underskudsgaranti eller lignende. Men nu skulle det jo nødigt lyde som om, vi kun inviterer Bri med for pengenes skyld. Penge er jo underordnet i denne forbindelse. Vi kan sagtens stable et arrangement på benene uden penge, vi kan sikkert også godt finde lokaler, som det ikke koster noget at låne, men kvaliteten af hele arrangementet vil sikkert kunne højnes, hvis vi rent faktisk havde bare en lille slant penge til at begynde med. Men grunden, til at vi gerne vil have Bri med som arrangør, er jo, at vi gerne vil kunne stå sammen om en sag for at få noget ændret, og jo flere vi står sammen, desto stærkere står vi.

Og ønsker vi en offentlig debat med så mange deltagere som muligt, kan vi dårligt kræve entre til selve debatmødet. Derimod er det da muligt, at man godt kunne kræve entre ved et efterfølgende hyggeligt socialt møde om aftenen, hvor også Caspar Reiff deltager med sin guitar. Men på nuværende tidspunkt har vi jo heller ingen ide om, hvor mange som har lyst til at deltage, så det vil være meget usikkert at lægge sig an på indtægter fra en entre eller lignende.

Angående svenskerne: Måske skulle vi bare invitere en af hovedpersonene selv: oversætterne Lotta Olsson (digte) eller Erik Andersson (prosa), eller måske skulle vi bare få fat på en skåning (forstår dansk, bor lige i nærheden), som har bidraget med input i processen med at nyoversætte de svenske udgaver. Der er jo massevis af mennesker, som har indsendt forslag til forbedringer af den svenske oversættelse.

Lotta Olsson gav for nyligt et inverview om det at oversætte til sitet Tolkiens Arda. Det kan læses her: http://tolkiensarda.se/old/tolkiens/tolkfaq.htm#arkivetnummer/magsidor/art30_1.php
« Last Edit: May 04, 2006, 07:51:44 by hobbit » Logged
Merry
Administrator
Bruger

« Reply #23 on: May 04, 2006, 08:15:55 »

P.S. Hvornår mødes Bris Bylaug? Er det nødvendigt at sende en mere officiel henvendelse til Bri, før Bylauget kan tage stilling til et arrangement af denne karakter?

Vi er nødt til at arbejde hurtigt, da der jo ikke er længe til oktober, og jeg selv er fx bortrejst hele sommeren.
Aiwendil
Rådsmedlem
Bruger

We put the laughter in manslaughter...

« Reply #24 on: May 04, 2006, 22:57:35 »

Uden at tillægge min egen persons tilstedeværelse udslagsgivende betydning for hvornår vi afholder seminaret, vil jeg henlede opmærksomheden på at lørdag d. 14. (plus dagen før og dagen efter) afholdes der Viking Con i København (www.viking-con.dk).

Det vil nok - vores målgruppe taget i betragtning - være en skidt ide at skulle konkurrere om at trække deltagere, da man godt godt kunne forestille sig en smule overlap blandt deltagerne (f.eks. mig selv). Jeg vil derfor henstille til at lørdag d. 21. oktober er udgangspunktet.

I samme åndedræt vil jeg foreslå at man bruger eksempelvis con'er - VC i særdeleshed, da det er ugen forinden - til at komme rundt i det danske rollespilsmiljø og opreklamere seminaret. Jeg skal ihvertfald nok gøre mit for at nævne det for en masse mennesker på VC.

"If you really believe that death leads to eternal bliss, then why are you wearing a seatbelt?"
- Doug Stanhope
Merry
Administrator
Bruger

« Reply #25 on: May 04, 2006, 23:15:00 »

OK, det er taget til efterretning. Det er jo også en efterårsferie i ugen inden den 21. oktober for en del af befolkningen (og vores medlemmer), så måske ville det også gøre det lettere for dem at hjælpe til med selve arrangementet, hvis de har fri i den uge op til den 21. oktober.
Merry
Administrator
Bruger

« Reply #26 on: May 08, 2006, 11:18:21 »

Så er det helt sikkert: Caspar Reiff kan også begge de to lørdage.
DPhreak
Administrator
Bruger

« Reply #27 on: May 08, 2006, 20:12:39 »

Jeg har påbegyndt en info-side om seminar mv. her: http://imladris.dk/?id=30

Jeg vile meget gerne om i vil skrive her hvilket info der skal på.

/Anders aka. DPhreak

Rådsmedlem og kode-abe.
pippin
Medlem af Imladris
Bruger

« Reply #28 on: May 08, 2006, 20:36:08 »

Hej

Ville det være for pernittengryn at henvise til min artikel om fejlene i stamtræerne: http://www.pippin.dk/html/slaegtstrae.html

Pippin

Merry
Administrator
Bruger

« Reply #29 on: May 09, 2006, 07:31:14 »

Kunne vi ikke lige få en statusmelding fra jer andre? Hvor langt er vi kommet?

Det, jeg selv mangler at gøre, før jeg rejser om 3 uger, er at invitere

* En person der har været involveret i de nye svenske oversættelser af Tolkien
* Jan Lyderik, der har oversat flere af Gyldendals seneste Tolkien-udgivelser
* David Gress, der har oversat Silmarillion til dansk
* Lotte Kirkeby Hansen, repræsentant for Gyldendal

Endelig skal vi have fastsat en endelig dato for arrangementet, men det kommer måske også til at afhænge af, hvor vi kan holde det henne? Men det er naturligvis ikke let at vide, om vi bliver 20 eller 100 mennesker...
Pages: 1 [2] 3 4 ... 7 Go Up Print 
« previous next »
Jump to: