Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
July 31, 2014, 01:17:11

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3885 Posts in 446 Topics by 175 Members
Latest Member: Sammy17
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Tolkien og hans forfatterskab  |  J.R.R. Tolkien og familie  |  Nye bøger « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Nye bøger  (Read 8198 times)
Pengolodh
Bruger

Nye bøger
« on: March 29, 2006, 01:35:00 »

Måske skulle vi oprette en tråd, hvor folk kan skrive om en ny (eller gammel) bog, de er faldet over om Tolkien og hans værker. Selv har jeg netop bestilt en bog med en række foredrag, der blev holdt på Marquette University sidste år med bidrag af nogle af verdens ypperste Tolkien-kendere: Thomas Shippey, Carl F. Hostetter og Wayne Hammond & Christina Scull. Der er også en dansk professor fra Københavns Universitet, der har skrevet et bidrag i bogen. Han hedder Arne Zettersten og kedte Tolkien personligt og er angiveligt ved at skrive en bog om sit venskab og samarbejde med Tolkien. Bogen fra konferencen hedder "The Lord of the Rings 1954–2004: Scholarship in Honor of Richard E. Blackwelder" og kan bestilles fra siden http://www.atlasbooks.com/marquettepress/orderpage2.htm#L.

Er der andre, der er faldet over bøger eller artikler, vi andre kunne være interesserede i?

Cuio mae,
Pengolodh
Mithrandir
Medlem af Imladris
Bruger

Ars longa vita brevis

Re: Nye bøger
« Reply #1 on: March 29, 2006, 15:42:49 »

Det her er nærmere en advarsel. For et par år siden vandt jeg Pia Skogemanns bog "en jungiansk fortolkning af Tolkiens Ringenes Herre". Jeg er bare bange for at psykologisk litteratur ikke er mig. Ikke at jeg ikke forstod bogen, men jeg synes bare nogle gange at fortolkningerne var en smule ... vidtløftige ... Da det er et stykke tid siden jeg har læst Professor Tolkiens værker, er jeg ikke helt stiv i det, men jeg synes måske det er en smule at overfortolke at Sams kamp mod Shelob fortælles at være nødvendig for at han kan få sin Rosa i slutningen. Men det er måske bare mig ...

Stud.mag. i klassisk filologi
Aarhus Universitet
Valarauka
Bruger

Re: Nye bøger
« Reply #2 on: September 03, 2007, 22:00:26 »

Det med Sam lyder også lidt mærkeligt, men fortolkninger har vel intet endeligt facit?
Den bog er vel lavet for at sætte tanker i gang og for at komme med nye ideer om Tolkiens værker.
Fortolkninger er okay, man behøver jo ikke være enig.

- Valarauka...
Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: