Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
November 23, 2017, 09:10:04

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3953 Posts in 507 Topics by 192 Members
Latest Member: Nuwingi
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Generelt  |  Nyheder  |  Kim Skotte om den tredje Hobbitten-film « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Kim Skotte om den tredje Hobbitten-film  (Read 550 times)
Rådet
Rådsmedlem
Bruger

Kim Skotte om den tredje Hobbitten-film
« on: December 16, 2014, 15:39:54 »

"Det er fuldbragt. Peter Jackson har støbt Hobbitten ind i Ring-trilogiens mytologi og med 3eren Femhæreslaget definitivt forvandlet et rask lille eventyr til en fuldtonet ouverture til dramaet, der i Ringenes herre-trilogien kulminerede med slaget foran Gondor og Mordors fald. Missionen er fuldført. Men spørgsmålet er til hvilken pris? For i sin filmatisering af Hobbitten har Peter Jackson hele tiden haft to nagende udfordringer. Nemlig format og tonefald. Det var naturligt, at J. R. R. Tolkiens store episke fantasy-drama  Ringenes herre blev til tre spillefilm. Det kunne stoffet mageligt klare. Det kunne næppe gøres kortere, og slutresultatet føltes snarere for kortfattet end for langstrakt. Men at forvandle den lille roman  Hobbitten til tre granvoksne og lange spillefilm er en beslutning, det har krævet den helt store cykelpumpe-aktivitet fra Jacksons side at føre ud i livet. At 'Femhæreslaget er blevet en dramatisk finale, ændrer ikke afgørende ved min konklusion. Havde Peter Jackson lavet  Hobbitten som én film, kunne det være blevet et festligt og fornøjeligt brag af en eventyrfilm. I stedet for at ende som en forvokset blanding af festfyrværkeri og fuser. En bog, som består af en stribe kulørte eventyr afviklet i rask tempo, er forsøgt forvandlet til et storslået epos. Men man kan ikke bare uden videre veksle barnlig charme og rask trav til patos og storladen, skæbnetung gestus. Ikke at jeg ikke kan følge Peter Jacksons logik. Hvis Tolkien havde skrevet  Hobbitten efter Ringenes herre og ikke 17 år tidligere, havde den muligvis lignet Jacksons film. Men det gjorde han altså ikke. Set med mine Tolkien-læserøjne er Jacksons filmatisering en tvivlsom affære. Set med mine filmanmelderøjne er den slet og ret forvokset," skriver Kim Skotte i sin anmedelse af den tredje film i trilogien i Politiken 10. december. Alligevel giver han filmen hele fire hjerter.

"Hobbitten er på ingen måde på niveau med Ringenes herre, men er kommet til at ligne den for meget til at kunne være noget for sig selv. Problemerne var især akavede i 2eren Dragen Smaugs ødemark, hvor dværgenes tønderidt på flugten fra elverkongen Thranduils skovfæstning lignede et fjollet computerspil, der var gået hjemmefra og faret vild. Et skoleeksempel på, at tragedie og komedie godt kan tage på udflugt sammen, mens jovial humor og patos er og bliver umage legekammerater. Mindst lige så umage som dværge og elver, kunne man tilføje. For den til lejligheden opfundne kærlighedshistorie mellem dværgen Kili og den smækkert rødtoppede elverpige Tauriel (Evenageline Lilly), som for alvor bliver varmet op i  Femhæreslaget, er regulær helligbrøde. At Legolas og Gimli i  Ringenes herre bliver venner, er netop undtagelsen, der bekræfter reglen. Det er hele pointen. Så det er slemt nok med noget så upassende som en lækkerdværg spillet af Aidan Turner, men romantisk raceblanding mellem dværge og elver er altså lige skrap nok kost for en gammel Midgårds-logerende! Jeg synes, Peter Jacksons projekt er forfejlet både mht. tonefald og format, men han lykkes på andre områder," lyder hans konklusion.

Læs anmeldelsen i sin helhed i Politiken.
Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: