Imladris.dk forum - Til forsiden
User Info
Welcome, Guest. Please login or register.
September 24, 2018, 14:29:14

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search

Key Stats
3963 Posts in 517 Topics by 192 Members
Latest Member: Nuwingi
* Home Help Search Calendar Login Register
Imladris.dk forum  |  Generelt  |  Nyheder  |  Troels Kløvedal citerer Ebbe Kløvedal Reich for ideen til at tage navnet Kløvedal « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Troels Kløvedal citerer Ebbe Kløvedal Reich for ideen til at tage navnet Kløvedal  (Read 134 times)
Rådet
Rådsmedlem
Bruger

Troels Kløvedal citerer Ebbe Kløvedal Reich for ideen til at tage navnet Kløvedal
« on: August 09, 2018, 23:20:59 »

I sin nyeste bog “Alle mine morgener på Jorden” (Gyldendal, 2018) skriver eventyreren Troels Kløvedal bl.a. om ideen med at tage navnet Kløvedal som slægtsnavn for medlemmer af kollektivet Maos Lyst:

“I en af mine ældste logbøger finder der et gulnet avisudklip fra Dagbladet Information, dateret den 24. juli 1970, hvori Ebbe skriver en artikel om stammen Kløvedal. Det er, mens den første Thylejr kører for fuld hammer, og jeg ligger nede ved Gibraltar for hjemadgående. Artiklen er stort illustrereret med en tegning af David Levine, der hedder ‘Hobbitterne’ og er fra 1967. Et lille fotografi af Ebbe er redaktionelt mejslet ind i en træstamme på billedet. Jeg tror, det var den senere tysklandskorrespondent hos DR, journalisten Tyge Petersen, der havde artiklen med ned til mig på Nordkaperen i Portugal, hvor jeg lå helt inde i byens hjerte, i Doco del Trico, den ældgamle sejlskibshavn i centrum af Lissabon. Her lå vi og ventede på ham for derefter at sejle nordover igennem Biscayen og videre op gennem Den Engelske Kanal (…) I artiklen skriver Ebbe bl.a.: ‘Vi er en lille snes stykker, der har fundet et sted, som jeg vil fortælle en smule om. Stedet hedder Kløvedal. Det befinder sig et stykke oppe ad Tågebjergenes sider, set fra hobbitterne herred (…) Byen Imladris ligger ikke synligt for det blotte øje, når man er steget ned i Kløvedal. Man går i en tæt lys skov. Og fra trætoppene lyder der hele tiden smædeviser og drillende sangtriller. Det er alfernes måde at beskytte sig på. Der er dem, der lader sig kyse af drillerierne, de kommer aldrig ind til byen, og der er dem, der flipper ud og giver sig til at kaste med sten op i træerne. De kommer heller aldrig ind. Det bedste, man kan gøre, er at fnise eller at lade som ingenting. Så slår stien til sidst et sving, og så er man der. Lavalfer lever mest af lembas, som er en slags brød, som man kan tære på i meget lang tid, og som man ovenikøbet bliver høj på. Brune riskager, der virker som et mildt mescalintrip, hvis man kan forestille sig, hvordan det er. Det er lembas, der gør dem så lystige og så eftertænksomme. Psykologisk set afviger lavalfer fra højalter ved at være indstillet på at hjælpe mennesker og andre rimelige væsener. Højalferne er mere kålhøgne, og der går uheldige historier om alferne i Dunkelskov, der lokker vejfarende bort fra stien med deres sang. Og borte fra stien er man fortabt i Dunkelskov. Når lavalferne er af en hyggeligere, mere nisseagtig støbning, beror det på, at de i modsætning til højalter har menneskeblod i sig. Måske havde alle alfer været lavalder i dag, hvis ikke kong Gil-Galad engang på racistisk maner havde forbudt flere alfer at pleje erotisk omgang med Adams børn. Imladris er bygget i etager og stråler af guld og pastelfarver. Til den ene side kan man se lavlandet og herredet i horisonten. Til den anden side knejser Tågebjergene. Det er et godt sted at ende sine dage og drage ud fra. Nu forestiller vi os naturligvis ikke, at vi er blevet alfer, fordi vi har fundet Kløvedal. Vi gør os ingen forestillinger om, at Kløvedal skulle ville os noget, fordi vi har fundet det. Og vi ved så sikkert som ammen i kirken, at de danske myndigheder ikke regner os for alfer. Det vil vi gøre gensidigt, så konsekvent vi nu kan. For øjeblikket er Kløvedal kun et sted i poesien. Vi er begyndt at arbejde ihærdigt på, at det også bliver et sted i personregistret, kirkebøgerne, strafferegistraturen, telefonbogen og pressen. Udefra set kan man sige, at vi har dannet en stamme, som tror på alfer. Stammen hedder Kløvedal, der samtidig tjener som familienavn, så vidt overpræsidiet, navneregistret, Thestrup og deres myldrende horder tilllader det. Fra dette sted starter vi gør-det-selv-metoden.“

Pages: [1] Go Up Print 
« previous next »
Jump to: